Índex del llibre:

El nepotismo en la Edad Media

Papas, cardenales y familias nobles

Sandro Carocci

Adela Fábregas García

Col·lecció: Història, 26

ISBN: 978-84-370-6616-5

Matèria: història

Submatèries: història medieval

Coeditor: Editorial Universidad de Granada

Any ed.: 2007

Quin suport efectiu podia oferir als parents un papa o un cardenal? Aquest llibre, primera síntesi sobre el nepotisme medieval, il·lustra el paper que ha tingut l'Església en aquest procés d'aristocratització i n'analitza les claus morals i psicològiques, les estratègies utilitzades i les conseqüències en la societat i la vida política de l'època.

En el segle XIII, des d'Innocenci III a Bonifaci VIII, el parentiu amb papes i cardenals va esdevenir un important factor d'ascens polític i social per a les famílies nobles italianes. El llibre, primera síntesi sobre el nepotisme medieval, il·lustra el paper que va tenir la Cúria en aquest procés de promoció aristocràtica. Quins suports efectius podia oferir a un parent un papa o un cardenal? Quines eren les estratègies utilitzades? Quines diferències tenia aquest fenomen respecte al cas, millor conegut, del Renaixement i de l'edat moderna? Quines conseqüències va tenir en la societat i en la vida política? Més enllà dels testimonis de condemna -ja presents en els cronistes i escriptors de l'època-, en aquesta obra s'aborda la funció real del nepotisme en la gestió de l'Església i de l'estat pontifici, indagant també en els codis morals i les disposicions psicològiques que el van alimentar.

Articles nous