El ayuntamiento de Valencia y la invasión napoleónica

María Pilar Hernando Serra

Col·lecció: Oberta, 105

ISBN: 978-84-370-5998-3

Matèria: història

Any ed.: 2004

El 23 de maig de 1808 la població de València s'alça contra l'ocupació de l'exèrcit de Napoleó. S'inicia llavors un període d'enfrontament bèl.lic contra un poder estranger i invasor. Tanmateix, aquesta no és una guerra a l'ús, convencional. En el rerefons d'aquesta rebel.lió s'albira l'afany de tot un poble per desprendre's de les seues tares, la lluita contra tot allò que impedia la construcció d'una nació avançada. Les ànsies de canvi que s'havien anat gestant durant el segle anterior irrompen a principis del segle XIX amb l'aparença d'una autèntica revolució. València queda dividida ideològicament entre els que accepten el domini francès, els afrancesats, i els que s'hi enfronten, absolutistes i liberals. El triomf dels liberals, tot i que fou efímer, va introduir canvis notoris en l'estructura del consistori valencià, dominat fins aleshores per una forta oligarquia urbana instal.lada <> en el poder municipal. 'El Ayuntamiento de Valencia y la invasión napoleónica' analitza la institució municipal durant els anys de la guerra de la Independència i, en especial, els efectes socials, polítics i, sobretot, econòmics, que va causar l'ocupació de la ciutat pel mariscal francès Louis Gabriel Suchet.

Prólogo de Mariano Peset
1. EL AYUNTAMIENTO DE VALENCIA A FINALES DEL ANTIGUO RÉGIMEN
Valencia a principios del siglo XIX
La oligarquía municipal valenciana: un poder sólidamente asentado
El corregidor
Los alcaldes mayores
Los regidores
2. ESTALLA LA GUERRA DEL FRANCÉS
Las juntas provinciales asumen el poder. Las juntas de Valencia
Las Cortes de Cádiz
La guerra en suelo valenciano
Financiación de la guerra
Medidas de defensa
Asedios a la ciudad de Valencia
Liberales, absolutistas y afrancesados
3. LA OCUPACIÓN FRANCESA DE LA CIUDAD (1812-1813)
Capitulación de Valencia
El ayuntamiento bajo el gobierno del mariscal Suchet
El ayuntamiento interino (9 enero-7 marzo de 1812)
El ayuntamiento «afrancesado» (7 marzo 1812-5 julio 1813)
Presión fiscal asfixiante: las contribuciones extraordinarias de guerra
El gobierno francés y otras competencias municipales: obras públicas, sanidad y policía
Suchet y la Universidad de Valencia
Relaciones con la Iglesia
Estancia del rey José I en Valencia y salida de los franceses de la ciudad
APÉNDICE DOCUMENTAL
ÍNDICE ONOMÁSTICO

Hernando Serra, M. P. [María Pilar] (2004). El ayuntamiento de Valencia y la invasión napoleónica. Universitat de València.

Hernando Serra, María Pilar. El ayuntamiento de Valencia y la invasión napoleónica. Universitat de València, 2004.

HERNANDO SERRA, María Pilar. El ayuntamiento de Valencia y la invasión napoleónica. Valencia: Universitat de València, 2004. ISBN 978-84-370-5998-3.

Hernando Serra, María Pilar. El ayuntamiento de Valencia y la invasión napoleónica. Valencia: Universitat de València; 2004. 252 p.