El año mil y la Paz de Dios

La iglesia y la sociedad feudal

Dominique Barthélemy

Beatriz Molina Rueda i María Josefa Molina Rueda

Col·lecció: Coeds. Editorial Universidad de Granada

ISBN: 978-84-370-6311-9

Matèria: història

Submatèries: història medieval

Coeditor: Editorial Universidad de Granada

Any ed.: 2006

L'any mil i la pau de Déu constitueixen un capítol de la història de França. Aquesta obra representa una aportació excel·lent en la mesura que contribueix a rescatar i analitzar amb una mirada nova els esdeveniments, els espais i les circumstàncies de pau en un dels moments més conflictius de la nostra història europea: l'edat mitjana cristiana.

L'any mil i la pau de Déu constitueixen un capítol de la història de França. Entre l'any 980 i el 1060 aproximadament es va situar el moment més "feudal". El món, la societat, eren tan bàrbars que les gents foren presa de terrors (l'any mil), a menys que l'Església els organitzés entorn d'ella en la pau de Déu. Açò és el que trobem en la majoria dels llibres. És cert? Les fonts són difícils i disperses, molt insuficients. Se sol prendre com a guia el monjo Raul Glaber, autor de cinc llibres d'Històries i l'únic entre tots els cronistes que va concedir un lloc al mil·lenni de la vida de Crist (1000-1033). Així, l'any mil dels historiadors moderns transcorre essencialment "a les Gàl·lies", perquè d'això és del que va parlar Raul Glaber. És d'això del que, al seu torn, els condueix a parlar. És també la trampa que els para involuntàriament. Sense cap dubte, aquesta obra constitueix una excel·lent aportació en aquest sentit en la mesura que contribueix a rescatar i analitzar amb una mirada nova els esdeveniments, espais i circumstàncies de pau en un dels moments més conflictius de la nostra història europea: l'edat mitjana cristiana.