Product Documents

Collectanus Cartusiae Vallis Iesuchristi MCCCCLIIII

Bruno M. Gándara, Francisco M. Gimeno Blay, eds.

Amb la col. De: Miguel Gimeno Ribes

Col·lecció: Fonts Històriques Valencianes, 41

ISBN: 978-84-370-7482-5

Matèria: història

Submatèries: història medieval

Idioma: llatí

Any ed.: 2009

Aquest manuscrit va ser copiat per Nadal Yvanyes, monjo cartoixà del monestir de Valldecrist, a mitjan segle XV. Es tracta d'una obra miscel.lània destinada a recollir totes les oracions que necessitaven els monjos de la Cartoixa per al seu rés personal de la litúrgia de les hores. El manuscrit copiat per dom Nadal a la cartoixa d'Escaladei, a Tarragona, està format pel psaltiri, les lectures pròpies de diverses festivitats, els psalms penitencials, les lletanies, un himnari, l'ofici de Beata, misses beate Marie, l'ofici de difuns i oracions comunes. Pels textos inclosos i, també, per les seues dimensions, es tracta d'un llibre de rés susceptible de ser utilitzat en qualsevol moment i lloc, entre les dependències del monestir o durant un viatge, a fi de poder acomplir les obligacions litúrgiques allà on els monjos poguessen trobar-se.

Biografía

Francisco Gimeno Blay , catedràtic de Paleografia i Diplomàtica de la Universitat de València i membre numerari de l’Institut d’Estudis Catalans, ha pronunciat conferències i ha impartit lliçons en diverses universitats i institucions culturals espanyoles i europees. Els seus treballs s’han encaminat a l’edició de textos d’època medieval. Ha estudiat l’evolució de l’escriptura en aquesta etapa històrica, tant a la Corona d’Aragó com al conjunt de la península Ibèrica. La seua investigació s’ha dedicat principalment a estudiar els aspectes relacionats amb la història de l’alfabetisme i de l’escriptura medievals en totes i cadascuna de les seues manifestacions, així com l’escripturació de les llengües romàniques front al llatí. És el responsable acadèmic de la catalogació dels manuscrits medievals i renaixentistes de la Biblioteca Històrica de la Universitat de València i membre del Comité Internacional de Paleografia Llatina. També codirigeix la col·lecció Història, editada per Publicacions de la Universitat de València.

Estudi introductori

1. Presentació
  2. FRATER NATALIS YANYES: monachus professus Vallis Iesuchristi
  3. LIBROS ... STUDIOSISSIME VOLUMUS FIERI
  4. ISTE COLLECTANUS
  5. POST SCRIPTUM
  6. INCEPI ET PERFECI ISTUM COLLECTANUM
  7. Bibliografia

Collectanus Cartusiæ Vallis Iesuchristi

1. Kalendarium
  2. Oraciones
  3. Psalterium
  4. Cantica
  5. Psalmi penitenciales
  6. Litanie
  7. HYMNI

VIII. Officio de beata

1. Officium mortuorum
  2. Preces comunes

Gándara Casal, B. M. [Bruno M.] & Gimeno Blay, F. M. [Francisco M.] & Gimeno Ribes, M. [Miguel] (2009). Collectanus Cartusiae Vallis Iesuchristi MCCCCLIIII. Universitat de València.

Gándara Casal, Bruno M. y Gimeno Blay, Francisco M. y Gimeno Ribes, Miguel. Collectanus Cartusiae Vallis Iesuchristi MCCCCLIIII. Universitat de València, 2009.

GÁNDARA CASAL, Bruno M. y GIMENO BLAY, Francisco M. y GIMENO RIBES, Miguel. Collectanus Cartusiae Vallis Iesuchristi MCCCCLIIII. Valencia: Universitat de València, 2009. ISBN 978-84-370-7482-5.

Gándara Casal, Bruno M. y Gimeno Blay, Francisco M. y Gimeno Ribes, Miguel. Collectanus Cartusiae Vallis Iesuchristi MCCCCLIIII. Valencia: Universitat de València; 2009. 344 p.