Autoritarismo monárquico y reacción municipal

La oligarquía urbana de Valencia desde Fernando el Católico a las germanías

Amparo Felipo Orts

Col·lecció: Oberta, 106

ISBN: 978-84-370-5920-4

Matèria: història

Submatèries: història medieval

Any ed.: 2004

L'autoritarisme reial reforçat per Ferran el Catòlic a la ciutat de València va provocar un seguit de tensions que, frenades per aquest monarca, es projectaran sobre el seu successor. De fet, el buit de poder que es va produir a la mort del primer i la debilitat política dels moments inicials del regnat de Carles V, foren aprofitats pel municipi per a tractar de recuperar la iniciativa perduda. Aquesta situació es complicaria encara més quan a la primavera de 1519 va començar el moviment de les Germanies, l'actuació del qual en el govern municipal tradueix, més que no una oposició a la gestió de l'emperador, el rebuig a una pràctica instaurada pel seu avi. Aquest complex procés històric és analitzat en profunditat en aquest llibre a través de les més altes magistratures municipals: jurats, racional, justícia civil, justícia criminal i mostassaf, per tal com és en l'intent de control d'aquests oficis on es posa més clarament de relleu la ingerència de l'autoritat monàrquica i la lluita entre el poder local i el poder reial pel domini del govern de la ciutat.

ÍNDICE
Prólogo, por Ernest Belenguer
I. LOS JURADOS
El procedimiento de elección bajo Fernando el Católico
La muerte de Fernando II y el vacío de poder
El movimiento agermanado y la elección de jurados
El final de las Germanías y la vuelta a la normalidad
II. EL RACIONAL
Fernando II y la consolidación del control monárquico sobre la designación del racional
De la muerte de Fernando el Católico al final de las Germanías
III. LOS RESTANTES OFICIOS MAYORES
El síndico
El justicia criminal, el justicia civil y el almotacén
El sistema de nombramiento
ANEXOS
1. Las propuestas para la elección de oficios
2. El acceso a los cargos
3. Propuestas y elección de los oficios por parroquias
APÉNDICE DOCUMENTAL
ÍNDICE ONOMÁSTICO

Felipo Orts, A. [Amparo] (2004). Autoritarismo monárquico y reacción municipal. La oligarquía urbana de Valencia desde Fernando el Católico a las germanías. Universitat de València.

Felipo Orts, Amparo. Autoritarismo monárquico y reacción municipal. La oligarquía urbana de Valencia desde Fernando el Católico a las germanías. Universitat de València, 2004.

FELIPO ORTS, Amparo. Autoritarismo monárquico y reacción municipal. La oligarquía urbana de Valencia desde Fernando el Católico a las germanías. Valencia: Universitat de València, 2004. ISBN 978-84-370-5920-4.

Felipo Orts, Amparo. Autoritarismo monárquico y reacción municipal. La oligarquía urbana de Valencia desde Fernando el Católico a las germanías. Valencia: Universitat de València; 2004. 328 p.