Product Documents

Sexe i violència en la Corona d'Aragó

Processos criminals dels segles XIII al XV

Carlos López Rodríguez, ed.

Col·lecció: Fonts Històriques Valencianes, 61

ISBN: 978-84-370-9636-0

Matèria: història

Submatèries: història medieval

Idioma: català

Any ed.: 2014

Disponible en accés obert:

L'Arxiu de la Corona d'Aragó conserva centenars de plets que van recaure en la jurisdicció reial durant els segles XIV i XV. Entre aquests, se seleccionen i s'editen en aquesta obra una àmplia mostra de delictes sexuals i d'altres crims connexos: adulteris, estupre, violacions, prostitució, incest, agressions, raptes, intents d'enverinaments, homicidis i assassinats... La selecció, en aquest cas, s'ha orientat cap als protagonistes que no van ser grans personatges, sinó gent més o menys comuna. La tria valora el seu interès històric i, també, narratiu, és a dir, perquè els fets i els seus protagonistes apareixen ben caracteritzats i és possible aproximar-se al seu retrat psicològic. No s'han tingut en consideració, doncs, els processos que es referien a membres de la noblesa, excepte el d'Isabel Cornell, perquè hi poden intervenir d'altres consideracions de caràcter polític o social de major calat.

Introducció

Criteris de transcripció

Relació dels processos editats

Sexe i violència en la Corona d’Aragó

PART PRIMERA

1. Geralda, Guillem i Bernat (Alzira, 1296). Informació testifical per adulteri i homicidi

2. Jaume i Guillemona (Barcelona, 1314). Procés informatiu per maltractament i agressions

3. Catalina Pola (València, 1317). Denúncia per intent de violació

4. Guillem, Guillema i Bernadó (Vilafranca del Penedès, 1324). Enquesta sobre un assassinat per gelosia

5. Ermessenda (Esponellà, 1333). Procés informatiu per violació de menor

6. Bartomeua (Mallorca, 1374). Enquesta sobre un assassinat per adulteri múltiple

7. Margarida i Antoni (Barcelona, 1375). Procés per adulteri

8. Elisenda, Jaume i Tecla (Barcelona, 1377). Procés per relacions il·lícites, maltractament i homicidi

9. Clara i Marc (Mallorca i Barcelona, 1377). Procés per estupre

10. Blanquina (Vilafranca del Penedès, 1378). Declaració testimonial per adulteri

11. Isabel Cornell (València, 1382). Declaració testimonial per relacions deshonestes

12. Eulàlia, Guillem i Berenguer (Molins de Rei, 1424). Procés informatiu per relacions il·lícites i escàndol públic

13. Caterina i Joan (Barcelona, 1428). Procés informatiu sobre maltractament

14. Diego i Joana (Barcelona, 1443). Enquesta sobre maltractament

15. Miqueleta (Barcelona, s.f. [c. 1380]). Denúncia per intent de rapte d’una menor

PART SEGONA

16. Contra Antònia Verger (Barcelona, 1374). Procés per adulteri I parricidi frustrat del marit per emmetzinament

17. Contra Arnau Marquès (Barcelona, 1373). Procés per parricidi frustrat de l’esposa per emmetzinament

18. Contra Pere Verger (Barcelona, 1374). Procés per parricidi frustrat de la filla mitjançant emmetzinament per inducció del gendre

19. Contra Arnau des Prats i Antònia Verger (Barcelona, 1376). Procés per incest

Índex de noms de persones i de llocs

López Rodríguez, C. [Carlos] (2014). Sexe i violència en la Corona d'Aragó. Processos criminals dels segles XIII al XV. Universitat de València.

López Rodríguez, Carlos. Sexe i violència en la Corona d'Aragó. Processos criminals dels segles XIII al XV. Universitat de València, 2014.

LÓPEZ RODRÍGUEZ, Carlos. Sexe i violència en la Corona d'Aragó. Processos criminals dels segles XIII al XV. Valencia: Universitat de València, 2014. ISBN 978-84-370-9636-0.

López Rodríguez, Carlos. Sexe i violència en la Corona d'Aragó. Processos criminals dels segles XIII al XV. Valencia: Universitat de València; 2014. 290 p.