La utopía de un liberalismo postrevolucionario

El conservadurismo conciliador valenciano, 1843-1854

Carolina Tarrazona Bueno

Col·lecció: Oberta, 77

ISBN: 978-84-370-5400-1

Matèria: història

Submatèries: història contemporània

Coeditor: Ajuntament de València i l’Institut de Cultura Juan Gil-Albert de la Diputació Provincial d’Alacant

Any ed.: 2002

La història no és una mera cadena d'esdeveniments. En ella també existeixen experiències, idees, sentiments o temors que esperen ser rescatats per a tornar un cert alè de vida a aquella realitat passada. No és d'estranyar, doncs, que moltes propostes literàries envaeixen actualment la realitat com un terreny molt fèrtil per a la creació. Aquest llibre no és una novela, però intenta explorar amb certa llibertat la dècada posterior al final de la revolució liberal, lluitant per superar l'atracció d'allò que històricament es va imposar. En eixe esforç, allò que s'ha trobat ha estat una societat terriblement preocupada per explicar el fenomen revolucionari i per construir un present renovat. En concret, el llibre explora una resposta a eixes inquietuds, encarnades en un projecte polític que s'ha denominat "el conservadurisme conciliador valencià" i que el moderantisme oficial aconseguí marginar amb efectivitat entre els anys 1843 i 1854.

PRÓLOGO
AGRADECIMIENTOS
INTRODUCCIÓN: El liberalismo postrevolucionario como problema historiográfico
I. LA PRENSA Y LOS FACTORES CONDICIONANTES DEL ESPACIO PÚBLICO
1. Libertad de imprenta y liberalismo
2. La legislación moderada de imprenta
3. Las dificultades de la prensa provincial. El caso del País Valenciano
4. La política en el espacio público
II. HACIA JUNIO DE 1843
1. La conciencia de una ruptura revolucionaria
2. Los obstáculos del liberalismo español entre 1840 y 1843: el desvanecimiento de una promesa
3. Una solución idealista: la unión liberal
3.1 La concepción negativa de los partidos
3.2 La tradición política de la unión liberal
4. La coalición de partidos contra Espartero
4.1 ¿El nuevo régimen en crisis de legitimidad?
4.2 La pujanza de un moderantismo «vestido á lo moderno»
III. LA UTOPÍA DE UN LIBERALISMO CONSERVADOR
1. «El pueblo» como base de un orden político unitario
2. La política del «buen gobierno»: entre la unión política y la paz social
3. La monarquía renovada: el pacto entre el trono y el pueblo
IV. EL CONSERVADURISMO CONCILIADOR Y LA DÉCADA MODERADA
1. El nuevo modelo político amenazado. De los términos ideales al posibilismo
2. La negociación con el poder establecido
3. El paso a la disidencia
3.1 La marginación de los temas políticos
3.2 La crítica por otros medios
ANEXO DOCUMENTAL
FUENTES Y BIBLIOGRAFÍA

Tarrazona Bueno, C. [Carolina] (2002). La utopía de un liberalismo postrevolucionario. El conservadurismo conciliador valenciano, 1843-1854. Universitat de València.

Tarrazona Bueno, Carolina. La utopía de un liberalismo postrevolucionario. El conservadurismo conciliador valenciano, 1843-1854. Universitat de València, 2002.

TARRAZONA BUENO, Carolina. La utopía de un liberalismo postrevolucionario. El conservadurismo conciliador valenciano, 1843-1854. Valencia: Universitat de València, 2002. ISBN 978-84-370-5400-1.

Tarrazona Bueno, Carolina. La utopía de un liberalismo postrevolucionario. El conservadurismo conciliador valenciano, 1843-1854. Valencia: Universitat de València; 2002. 204 p.