La Mallorca de 1812 i el pare Traggia

Submatèries: història contemporània

Idioma: català

Any ed.: 2010

El pare Traggia era una persona profundament conservadora, partidària de l'absolutisme i amb una visió teocèntrica de la societat. Reclamava una obediència resignada a les ordres de les autoritats, independentment de la justícia d'aquestes, i veia amb mals ulls que els ciutadans les qüestionassen. El 1812, en la seua estada a Mallorca, percebé una doble intriga. D'una part, dels filòsofs que posaven en perill Espanya i pretenien canviar les institucions. D'una altra, contra ell. Lamentava que a Mallorca es parlava contra sants, papes, bisbes, clergues i estats i cap autoritat reprimia i castigava els atemptats, per això va decidir exiliar-se a Malta. El seu testimoni, posa en dubte el conservadorisme i la beateria que generalment s'adjudica a la Mallorca de principi del segle xix. Una vegada més, la consulta de les fonts contradiu la història que se'ns ha volgut transmetre.

ÍNDEX
1. INTRODUCCIÓ
2. LA MALLORCA DE 1812 QUE ES TROBA EL P. TRAGGIA
1. Antecedents: Mallorca abans de la sublevació de maig de 1808
2. L’inici de la Junta Suprema i el control de la situació política i social, de juny de 1808 al principi de 1809
3. Opinions i comportament de les autoritats de Mallorca el 1809
4. Mallorca a 1810-1812 i l’elecció de diputats a Corts
3. LA PREMSA A MALLORCA EN EL PERÍODE 1808-1811 I EL DECRET DE LLIBERTAT D’IMPREMTA
1. El Diario Político de Mallorca
2. El Diario de Mallorca
3. El Semanario Político de Mallorca
4. El Diario de Palma
5. El debat sobre béns eclesiàstics: el primer debat d’una certa importància en la premsa mallorquina
4. MANUEL TRAGGIA URIBARRI O FR. MANUEL DE SANTO TOMÁS DE AQUINO
5. EL PERIÒDIC EL AMIGO DE LA VERDAD, O TRAGGIA
6. ANÀLISI CRÍTICA DEL MANUSCRIT
1. Introducció
2. Objectius i fitacions al mateix
3. Sobre el P. Traggia i el manuscrit
4. Les bases de l’argumentació i actuació del P. Traggia
5. El P. Traggia i les autoritats civils i eclesiàstiques
6. El P. Traggia i els liberals de Mallorca
7. Discrepàncies amb els liberals sobre l’aplicació dels conceptes d’obediència, llibertat d’opinió i respecte a les autoritats
8. Com veu el paper de la premsa
9. Animositat contra Isidoro de Antillón
EPÍLEG
ANNEX: INTRIGA FILOSOFICA CONTRA EL P. TRAGGIA; Ó MEMORIA PARA LA HISTORIA DE LA REBOLUCION DE ESPAÑA CONTRA LA RELIGION Y SUS MINISTROS AÑO 1812 Y 1813
FONTS I BIBLIOGRAFIA
ÍNDEX ONOMÀSTIC
ÍNDEX TOPONÍMIC

Valenciano López, V. [Valentí] (2010). La Mallorca de 1812 i el pare Traggia. Universitat de València.

Valenciano López, Valentí. La Mallorca de 1812 i el pare Traggia. Universitat de València, 2010.

VALENCIANO LÓPEZ, Valentí. La Mallorca de 1812 i el pare Traggia. Valencia: Universitat de València, 2010. ISBN 978-84-370-7623-2.

Valenciano López, Valentí. La Mallorca de 1812 i el pare Traggia. Valencia: Universitat de València; 2010. 168 p.