Fitxa del llibre: Ficha técnica

La escritura de la memoria, 2a ed.

De los positivismos a los postmodernismos

Jaume Aurell

Col·lecció: HISTÒRIA

ISBN: 978-84-9134-019-5

Matèria: Història

Submatèries: Teoria de la història i historiografia

Any ed.: 2017

Enquadernació: Rústica

Un detallat recorregut per la historiografia del segle XX que combina el desenvolupament de la teoria i l’exposició dels autors i de les obres concretes. El llibre repassa els corrents que han dominat la disciplina històrica al llarg del segle XX. Una obra indispensable per als professionals de la història i per als estudiosos de totes les ciències socials en general.

Aquesta segona edició realitza un recorregut vibrant per la historiografia del segle XX, tot combinant admirablement el desenvolupament de la teoria amb l'exposició dels autors i les obres concretes. Repassa els corrents que han dominat la disciplina històrica durant el segle passat: els positivismes d'entresegles, els historicismes d'entreguerres, l'eclosió i desenvolupament de l'escola dels Annales, els marxismes i els estructuralismes de la llarga postguerra associats a una història de caràcter socioeconòmic, l'eclosió del postmodernisme i dels girs lingüístics i antropològics en els anys setanta, la crisi dels anys vuitanta, la recuperació de vells temes i metodologies a través de les noves històries, el gir cultural dels anys noranta i, per fi, allò que l'autor denomina el recurs a les terceres vies, que sembla dominar el panorama historiogràfic actual. El resultat és un llibre apassionant, escrit amb una lucidesa i claredat certament cridaneres, que es convertirà en una ferramenta indispensable per als professionals de la història en general, per a els estudiosos d'altres ciències socials (filosofia, literatura, sociologia, antropologia, lingüística), que han d'utilitzar tantes vegades les ferramentes de la disciplina històrica, i, per fi, per als alumnes de segon cicle de la carrera d'història, que s'enfronten per primera vegada a la dimensió més teòrica de la disciplina.

Contingut relacionat