Product Documents

El sol que salió por Occidente

Estudios sobre el Estado omeya en Al-Andalus

Miquel Barceló

Col·lecció: Història, 98

ISBN: 978-84-370-6428-4

Matèria: història

Any ed.: 2010

En aquest llibre, una edició corregida i augmentada de la que va publicar la Universitat de Jaén el (1997), es reuneixen els assajos efectuats per l'autor des de 1979 fins a dates més recents. Barceló pretén mesurar les dimensions fiscal i monetària de l'Estat omeia de Còrdova. La intenció final d'aquests treballs era la de fonamentar la vinculació d'aquestes dimensions que la historiografia tractava com a aspectes separats. La diversitat dels registres contribuïa a mantenir aquesta equívoca percepció. D'una banda, l'encunyació de moneda deixava un rastre objectual robust i, d'altra banda la informació procedent d'escrits sobre la fiscalitat era escassa, indirecta i intermitent, com mostren els estudis aquí reunits. La combinació dels dos registres desiguals és significadament fructífera des de la perspectiva de la moneda com a producte interessat de l'Estat.

Prólogo a esta edición

Introducción

I. La más temprana organización fiscal de al-Andalus según la «Crónica del 754» (95/713[4]-138/755)

II. De fisco gotico, hispanico sive andalusico

III. Los fttlas de Tanya de finales del siglo I H.NII d.C., los pactos más antiguos y el caso de Mallorca y de Menorca: una revisión

IV. ¿Monedas lejanas? Nuevos indicios sobre la producción de monedas y la práctica administrativa fiscal durante el Califato omeya tardío

V. Por qué y cómo viajaron las monedas andalusíes a Europa durantel Emirato y el Califato desde el 98/716-717 al 403/1012-1013

VI. Un estudio sobre la estructura fiscal y procedimientos contables del Emirato omeya de Córdoba (138-300/755-912) y del Califato (300-366/912-976)

VII. El califa patente: el ceremonial omeya de Córdoba o la escenificación del poder

VIII. ¿El primer trazo de un «déspota oriental»? (Una nota sobre el intercambio de delegaciones entre los Otónidas y los califas de Ququba (338-339/950-367/974)

IX. Al-Mulk, el verde y el blanco. La vajilla califal omeya de Madinat al-Zahra’

X.«Ruedas que giran en el fuego del infierno» o ¿para qué servía la moneda de los taifas?

XI. De mulk a mulak. Esperando a los al-murabitun

Referencias de los artículos

Añadidos bibliográficos

Índices

Barceló, M. [Miquel] (2010). El sol que salió por Occidente. Estudios sobre el Estado omeya en Al-Andalus. Universitat de València.

Barceló, Miquel. El sol que salió por Occidente. Estudios sobre el Estado omeya en Al-Andalus. Universitat de València, 2010.

BARCELÓ, Miquel. El sol que salió por Occidente. Estudios sobre el Estado omeya en Al-Andalus. Valencia: Universitat de València, 2010. ISBN 978-84-370-6428-4.

Barceló, Miquel. El sol que salió por Occidente. Estudios sobre el Estado omeya en Al-Andalus. Valencia: Universitat de València; 2010. 253 p.