Tráfico de modas 1980-1992

Norberto Piqueras Sánchez, Manuel Martínez Tórtola, coords

ISBN: 978-84-9133-778-2

Matèria: art

Idioma: català, castellà

Any ed.: 2025

Enquadernació: rústica

Format: 21 x 26 cm

Pàgines: 400

30,00 €

Disponible en formato electrónico:

Sinopsi

Detalles

En els anys vuitanta es respirava l’ambient propici perquè els creadors de manifestacions culturals es rescabalaren d’una Espanya conservadorista, ombrívola i grisa. El disseny, a mesura que la societat es transformava amb estètiques descarades, l’aparició de tribus urbanes i un elogi a l’excés, es va anar revestint de capes que hi afegien més contingut comunicatiu, simbòlic i experimental. En aquest escenari, uns joves valencians amb ganes d’eixir d’una llar burgesa, divertir-se i, sobretot, vestir-se amb una moda encara per crear, van començar el recorregut de Tráfico de Modas. El nom responia a un joc de paraules que reptava els processos estables, coherents, que implicaven els grans relats en benefici d’una manera de crear més lúdica i d’aspecte canviant. Amb aquest nom, alguns dels germans Errando Mariscal –Pedrín al capdavant com a dissenyador, Santi, Jorge, Ada i Javier Mariscal, que va estar vinculat al disseny dels teixits des del principi– juntament amb María José Villalonga, van emprendre una gimcana que els portaria a ocupar un buit dins de la moda nacional, encara massa encotillada, a la qual amb el temps es van sumar més participants de l’entorn familiar.

D’altra banda, la indústria tèxtil espanyola de les últimes dècades del segle XX va situar el disseny de moda com un lloc privilegiat d’expressió artística. En una època consagrada a l’esplendor d’identitats prefabricades, alguns joves creadors van decidir desmarcar-se de postures tradicionals i elitistes per a abraçar un mercat àvid de tendències múltiples. Això és precisament el que va diferenciar Tráfico, el fet d’aprofitar l’amplitud de mirades envers la moda per a bolcar-les en els seus dissenys, a vegades molt diferents entre si, en una espècie de fugida del mateix concepte de marca. No obstant això, estaven convençuts que el disseny de moda, a més d’oferir varietat, havia de tenir qualitat, i per aconseguir-ho es basaren en l’elecció de bons teixits i la confecció “made in Spain”. La seua roba es caracteritza per una convivència entre els trets d’una modernitat creixent, amb referències al present, i un esperit identitari que jugava i ironitzava amb alguns símbols patris de sempre. Tot això en un moment en què la indústria tèxtil espanyola va començar a generar beneficis i espais suficients perquè el fenomen de la moda poguera començar a caminar.

Índex

Indice

LA FAMÍLIA

 

ELS HUITANTA

TRÁFICO DE MODAS 1980-1992. RAUXA, JOC, FAMÍLIA

ESTHER GONZÁLEZ GEA

ÈXIT PRECIPITAT, MORT PREMATURA. TRÁFICO DE MODAS, DE VIVA VEU

C. RAFAEL MARTÍNEZ-MARTÍNEZ

LA GRÀFICA

LA PREMSA

 

LA MODA: ENTRE LA MODERNITAT I LA POSTMODERNITAT

CRISTINA PÉREZ

 

LES COL·LECCIONS

FLORES

REVUELTAS

PARAISO TAHITIANO

BARROCO

WINTER HOLIDAYS

TRAFIKITO

MEDITERRÁNEO

FIESTA

SPAIN SOUVENIR

 

QUERIDA CAMISETA

 

ELS ANYS 80. TOT DE NOU ESTÀ PER FER

CARLES GÁMEZ

 

LES IMATGES

 

LA MÚSICA A L’ENTORN DE TRÁFICO DE MODAS SEGONS MIGUEL JIMÉNEZ (ZIC ZAC)

 

CASTELLANO

Citació

AA.VV. (2025). Tráfico de modas 1980-1992. Universitat de València.

AA.VV. Tráfico de modas 1980-1992. Universitat de València, 2025.

AA.VV. Tráfico de modas 1980-1992. Valencia: Universitat de València, 2025. ISBN 978-84-9133-778-2.

AA.VV. Tráfico de modas 1980-1992. Valencia: Universitat de València; 2025. 400 p.

Copiar al portapapeles