Tots a l'escola?

El sistema educatiu liberal en la Lleida del XIX

Quintí Casals Bergés

Colección: Oberta, 133

ISBN: 978-84-370-6554-0

Materia: historia, psicología y ciencias de la educación

Submaterias: historia contemporánea

Idioma: catalán

Año ed.: 2006

Encuadernación: rústica

Formato: 16 x 23 cm

Páginas: 340 pp.

20,00 €

Disponible en formato electrónico:

Sinópsis

Detalles

Tots a l'escola? es un título que juega con la ironía de las intenciones educativas liberales de la primera mitad del siglo XIX. El libro pretende explicar los avances en materia educativa del XIX español desde la crítica objetiva que permite la distancia en el tiempo. La lectura del texto descubre el evidente esfuerzo legal del liberalismo para implantar la enseñanza general, crear el grado medio y reorganizar el grado superior, pero también evidencia una limitación, perceptible en el estudio general de Lleida, en el momento de concretar las infraestructuras materiales y humanas planificadas. Aun así, fue mérito de los liberales la plasmación del sistema educativo español contemporáneo que resultó del debate y del enfrentamiento entre las tendencias políticas del momento. Este trabajo obtuvo el XXII Premi Ferran Soldevila de Biografies i Investigacions Històriques convocado por la Fundació Congrés de Cultura Catalana.

Indice

Indice

ÍNDEX

Pròleg

INTRODUCCIÓ

EL CONTEXT ESTATAL

L’educació de la població: una prioritat legal del nou Estat liberal

Liberals i absolutistes davant l’educació (1808-1833)

Revolució liberal i educació (1833-1843)

El sistema educatiu liberal espanyol (1844-1868)

Primeres mesures concretes per normalitzar l’educació

Cultura, pensament i la seva influència en la pedagogia espanyola fins a 1868

El Romanticisme

El tradicionalisme

L’eclecticisme

El krausisme

EL CONTEXT PROVINCIAL

Objectius educatius inicials del liberalisme lleidatà

El discurs pedagògic de la intel·lectualitat lleidatana

L’ENSENYAMENT DE PRIMERES LLETRES

Antecedents de l’ensenyament primari a Lleida

La creació d’Escoles Normals

La instrucció primària liberal: el cas de Lleida

Condicions generals i règim disciplinari a les escoles de primària

Idioma, metodologia i currículum escolar liberal

Els resultats

L’educació de la dona

Les escoles d’adults

El mestre d’escola en l’època liberal

El salari

La consideració social del mestre i l’educació, en fase de revisió?

Algunes conclusions sobre l’ensenyament primari en la primera època liberal.

L’ENSENYAMENT SECUNDARI

L’ensenyament secundari en la política educativa liberal

Antecedents de l’ensenyament secundari a Lleida

La creació de l’institut d’ensenyament secundari de Lleida

Infraestructura, professors i alumnes del centre

La Biblioteca Provincial

Recursos pedagògics i didàctics

Consolidació de l’institut a les comarques de Ponent.

L’ENSENYAMENT UNIVERSITARI

Origen de les universitats espanyoles

Alguns apunts sobre l’origen de la Universitat de Lleida

La reforma universitària liberal

La universitat: la part romàntica de la identitat de Lleida

Les raons de Cervera

Posicionament de Lleida

ALTRES INICIATIVES EDUCATIVES

CONCLUSIONS

ANNEX

BIBLIOGRAFIA

 

ÍNDEX

Pròleg

INTRODUCCIÓ

EL CONTEXT ESTATAL

L’educació de la població: una prioritat legal del nou Estat liberal

Liberals i absolutistes davant l’educació (1808-1833)

Revolució liberal i educació (1833-1843)

El sistema educatiu liberal espanyol (1844-1868)

Primeres mesures concretes per normalitzar l’educació

Cultura, pensament i la seva influència en la pedagogia espanyola fins a 1868

El Romanticisme

El tradicionalisme

L’eclecticisme

El krausisme

EL CONTEXT PROVINCIAL

Objectius educatius inicials del liberalisme lleidatà

El discurs pedagògic de la intel·lectualitat lleidatana

L’ENSENYAMENT DE PRIMERES LLETRES

Antecedents de l’ensenyament primari a Lleida

La creació d’Escoles Normals

La instrucció primària liberal: el cas de Lleida

Condicions generals i règim disciplinari a les escoles de primària

Idioma, metodologia i currículum escolar liberal

Els resultats

L’educació de la dona

Les escoles d’adults

El mestre d’escola en l’època liberal

El salari

La consideració social del mestre i l’educació, en fase de revisió?

Algunes conclusions sobre l’ensenyament primari en la primera època liberal.

L’ENSENYAMENT SECUNDARI

L’ensenyament secundari en la política educativa liberal

Antecedents de l’ensenyament secundari a Lleida

La creació de l’institut d’ensenyament secundari de Lleida

Infraestructura, professors i alumnes del centre

La Biblioteca Provincial

Recursos pedagògics i didàctics

Consolidació de l’institut a les comarques de Ponent.

L’ENSENYAMENT UNIVERSITARI

Origen de les universitats espanyoles

Alguns apunts sobre l’origen de la Universitat de Lleida

La reforma universitària liberal

La universitat: la part romàntica de la identitat de Lleida

Les raons de Cervera

Posicionament de Lleida

ALTRES INICIATIVES EDUCATIVES

CONCLUSIONS

ANNEX

BIBLIOGRAFIA

 

Citación

Casals Bergés, Q. [Quintí] (2006). Tots a l'escola?. El sistema educatiu liberal en la Lleida del XIX. Universitat de València.

Casals Bergés, Quintí. Tots a l'escola?. El sistema educatiu liberal en la Lleida del XIX. Universitat de València, 2006.

CASALS BERGÉS, Quintí. Tots a l'escola?. El sistema educatiu liberal en la Lleida del XIX. Valencia: Universitat de València, 2006. ISBN 978-84-370-6554-0.

Casals Bergés, Quintí. Tots a l'escola?. El sistema educatiu liberal en la Lleida del XIX. Valencia: Universitat de València; 2006. 340 p.

Copiar al portapapeles