Proceso a la leyenda de las Brontë

Aurora Astor Guardiola

Col·lecció: Oberta, 134

ISBN: 978-84-370-6563-2

Matèria: filologia

Submatèries: crítica i teoria literària

Any ed.: 2006

La llegenda de les germanes Charlotte i Emily Brontë no només s'ha apropiat de la seua vida sinó també dels entorns físics en els quals aquesta va transcórrer, afectant alhora a bona part dels llocs literaris de la seua obra. La llegenda conta que Charlotte i Emily van tenir una infància i adolescència infeliç perquè van viure pràcticament recloses en la freda i sinistra casa parroquial d'un remot poble de Yorkshire, en un lloc de mort i desolació. En confondre la biografia amb la ficció, la llegenda ha afectat també a la crítica literària, que ha incidit en el valor simbòlic dels llocs literaris, l'arrelament dels quals i pertinença a una època i regió concretes rarament han estat analitzats amb profunditat com a recurs literari evocador de l'esperit de la terra d'on sorgeixen. L'objectiu d'aquest estudi és la recerca i recuperació d'aquests entorns físics -l'espai domèstic del Parsonage, el poble de Haworth i els seus erms, els llocs arquitectònics de les novel.les- amb la finalitat de retornar-los la seua dignitat, alliberant-los amb això del ferri jou estètic i cultural de la llegenda. Aurora Astor Guardiola va néixer a Albacete. És diplomada en Turisme, llicenciada en Filologia Anglo-Germànica i doctora en Filologia per la Universitat de València. En l'actualitat treballa en la Universitat Politècnica de València, on imparteix anglès per a propòsits específics, especialment en l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura. Interessada per la literatura, l'arquitectura, l'urbanisme, el medi ambient i la natura, ha orientat la seua investigació cap a l'ecocrítica, a la recerca de les formes i les maneres d'expressió en què la literatura reflecteix la relació de l'home amb el seu entorn.

1. UNA APROXIMACIÓN ECOCRÍTICA
2. LA LEYENDA DE LAS BRONTË
The life of Charlotte Brontë: la biografía de Mrs. Gaskell
The Brontës: la biografía de Juliet Barker
Proceso a la leyenda
3. EL PUEBLO: HAWORTH
Thornton
Haworth
Charlotte y Emily en Haworth
El Haworth actual: arquitectura vernácula y urbanismo
4. EL ESPACIO DOMÉSTICO: HAWORTH PARSONAGE
El Parsonage de Haworth
Mrs. Gaskell y las primeras miradas sobre el Parsonage
En busca de nuevas perspectivas
Un recorrido comentado por el Parsonage
El Parsonage habitado
5. EL PAISAJE: EL ENTORNO DE HAWORTH Y LOS PÁRAMOS
Aproximación al concepto de paisaje
La geografía de los páramos
Transformación del paisaje
Distintas miradas sobre los páramos
Los páramos de la leyenda
Influencia en la creación literaria
6. ARQUITECTURA DEL WEST RIDING Y LAS BRONTË
Country houses
Country houses conocidas por las Brontë
Otros espacios domésticos conocidos
Arquitectura de uso escolar
Cottages y granjas
La arquitectura natural de los páramos: Ponden Kirk
7. EL LUGAR EN JANE EYRE Y WUTHERING HEIGHTS
Jane Eyre
La arquitectura: las casas
Wuthering Heights
La arquitectura: reconstrucción de una granja de los páramos
El paisaje: la evocación de los páramos

Astor Guardiola, A. [Aurora] (2006). Proceso a la leyenda de las Brontë. Universitat de València.

Astor Guardiola, Aurora. Proceso a la leyenda de las Brontë. Universitat de València, 2006.

ASTOR GUARDIOLA, Aurora. Proceso a la leyenda de las Brontë. Valencia: Universitat de València, 2006. ISBN 978-84-370-6563-2.

Astor Guardiola, Aurora. Proceso a la leyenda de las Brontë. Valencia: Universitat de València; 2006. 392 p.