Sinopsi
Detalles
El primer franquisme va suposar per a Espanya una reacció en contra de la igualtat i la llibertat, on el gènere va travessar tots els àmbits de la societat. Des de la història de les masculinitats, es demostra que les cultures polítiques franquistes no van concebre per al seu país i les seues llars un únic “Juan Español”, personificació de l’home del carrer. S’explica com va arribar a ser dominant una masculinitat meitat monjo meitat soldat, fins que va ser superada per una altra al final d’aquestes dues dècades: el productor. Entre l’autarquia i el desenvolupisme, el treball mai va deixar de ser una qüestió rellevant per a regir les vides dels espanyols i les espanyoles, i les seues relacions quotidianes es van jerarquitzar de manera radical des de l’alineament de la dictadura de Franco amb els feixismes fins al seu oberturisme il·liberal. Qualsevol intent de comprendre l’autoritat, el poder i la violència des d’un enfocament de gènere resulta incomplet si no s’atén a l’organització de les seues diverses encarnacions masculines.
Biografia
Francisco Jiménez Aguilar (Granada, 1993) és doctor internacional en Història i Arts per la Universitat de Granada i investigador postdoctoral Juan de la Cierva en el Departament d’Història Contemporània de la Universitat del País Basc / Euskal Herriko Unibertsitatea. Ha realitzat estades d’investigació en la Universitat de Sheffield i la Universitat Complutense de Madrid. Els seus treballs s’han centrat en l’estudi del feixisme, la Guerra Civil espanyola i el franquisme des d’una perspectiva de gènere; en particular, la seua relació amb les cultures polítiques, les polítiques socials i les subjectivitats. Fruit d’aquests interessos, ha dedicat la seua atenció a altres problemàtiques com el nativisme, el sexisme o l’antifeminisme dels nous partits i moviments d’ultradreta a l’Espanya actual. També ha participat en diversos projectes públics per a la recuperació de la memòria històrica i democràtica.
Índex
Indice
PRÓLOGO, de Miguel Ángel del Arco Blanco
AGRADECIMIENTOS
LISTA DE ABREVIATURAS
INTRODUCCIÓN
I. CRUZADOS Y TRABAJADORES
Monjes y soldados: la síntesis de la masculinidad marcial franquista
«La fecunda unión de la Cruz y la Espada»
Dispuestos a sacrificarse
«Ejemplos vivos»
Asesinos, cobardes, infrahumanos
El lado masculino de la retaguardia: la concepción de la masculinidad trabajadora franquista
«La poesía del trabajo»
Alegres de trabajar
El frente del trabajo
Enemigos de género
II. GUARDIANES Y AUSTEROS
Entre la guerra y la paz: la masculinidad marcial en la posguerra
¿El descanso del guerrero?
«Vivir de pie»
Preparados para combatir
La hora del trabajo: la masculinidad trabajadora en la autarquía
«Trabajar como antes no es posible»
Patronos, obreros y labradores
Ni españoles ni laboriosos
Honrados de servir
III. MODERNOS Y ARISTÓCRATAS
«Los soldados de la paz»: la masculinidad marcial en la Guerra Fría
La penitencia guerrera
La «pacificación» del monje-soldado
«La nueva aristocracia»: la masculinidad trabajadora en el aperturismo
La glorificación del trabajo
Libres para trabajar
«Hacer del trabajo la columna vertebral de nuestra economía y aun de nuestra sociología»
IV. TRABAJADORAS Y PATRIARCAS
Una nación de productores: la centralidad del trabajo en el franquismo
«Por la unidad, la libertad y la grandeza de España»
Ensanchando el mundo laboral
M adres trabajadoras y trabajadores padres: trabajo, familia y género
Madres que trabajan más allá del hogar
Trabajadores padres
CONCLUSIÓN: LA CONCEPCIÓN VERTICAL DE LOS HOMBRES
FUENTES Y BIBLIOGRAFÍA