Les cooperatives d'ensenyament al País Valencià i la renovació pedagògica (1968-1976)

M. del Carmen Agulló, Andrés Payà Rico

Col·lecció: Oberta, 203

ISBN: 978-84-370-8777-1

Matèria: psicologia i ciències de l'educació

Submatèries: història de l'educació

Idioma: català

Any ed.: 2012

Enquadernació: rústica

Format: 16 x 23 cm

Pàgines: 220 pp.

20,00 €

Sinopsi

Detalles

És inqüestionable que les cooperatives d'ensenyament han estat cabdals per a la recuperació de l'escola democràtica i valenciana. Aquest llibre fa un repàs dels inicis, les bases ideològiques i les pràctiques pedagògiques de les experiències pioneres d'educació d'infantil i primària (Tramuntana, Mistral, La Masia, La Nostra Escola Comarcal, l'Escola Gavina, Les Carolines), com també de les menys conegudes de formació professional agrària. Aquest exercici de memòria, ens acosta a l'activitat engrescadora d'agrupacions polítiques, sindicals, religioses, veïnals de la conflictiva València dels anys 60 i 70. Becat originalment per Caixa Popular, aquest estudi és un deute i un deure de gratitud amb el col·lectiu de persones -pares, mares, ensenyants i altres professionals- que han dedicat temps i il·lusions a aquesta inacabada tasca col·lectiva.

Índex

Índex

ÍNDEX
INTRODUCCIÓ.
1. EL COOPERATIVISME: ANTECEDENTS HISTÒRICS I MODELS EDUCATIUS
1. Apunts al voltant del cooperativisme
1.1 Definició, breu història i evolució del cooperativisme
1.2 Les cooperatives d’ensenyament i les cooperatives escolars
2. Les arrels històriques del cooperativisme al País Valencià
2.1 El moviment cooperatiu al País Valencià durant el franquisme
2.2 L’impuls del cooperativisme pels moviments especialitzats d’Acción Católica
2.3 Un model de cooperativisme: la repercussió al País Valencià de la proposta de transformació social del Grupo Mondragón
3. L’escola valenciana durant el franquisme: tradició i renovació pedagògica
3.1 Silenci i repressió en l’escola pública
3.2 Per una escola valenciana cal canviar l’escola i la societat
3.2.1 Una pedagogia alternativa: els fonaments d’una escola valenciana
3.3 Els vincles amb la renovació pedagògica
3.3.1 Nous models pedagògics: de Freinet a Paulo Freire
3.3.2 El triangle de pràctica, reflexió i autoformació a Catalunya
3.3.3 El model de les ikastolak
2. LES COOPERATIVES VALENCIANES D’ENSENYAMENT
1. Les escoles cooperatives pioneres en l’ensenyament infantil i primari
1.1 De Tramuntana a La Masia: la construcció d’una alternativa educativa
1.1.1 El somni de Tramuntana
1.1.2 La força de Mistral
1.1.3 La Masia: fent escola, fent País
1.2 La Nostra Escola Comarcal: un projecte de tots
1.2.1 Una cooperativa de pares i mares
1.2.2 L’estructura organitzativa
1.2.3 Directrius pedagògiques
1.2.4 Mestres compromesos amb una escola renovadora
1.2.5 Pares i mares eduquen i s’eduquen: La Comarcal, escola de pares
1.3 L’Escola Gavina: l’estima pel nostre País
1.3.1 Una cooperativa de treballadors de l’ensenyament
1.3.2 Una escola valenciana, laica, coeducativa, democràtica i activa
1.3.3 Una educació integral amb una metodologia activa
1.4 Les Carolines: la joia d’aprendre
1.4.1 Una cooperativa de treball associat
1.4.2 Una escola activa, global, participativa, creativa i lúdica
1.4.3 Educant caps i cors en una escola propera
2. Les cooperatives d’ensenyament de Formació Professional Agrícola
2.1 Situació econòmica i educativa del sector agrari valencià als primers anys 70
2.2 Les escoles agrícoles comarcals al servei dels llauradors
2.2.1 Les propostes de les maisons familiales d’apprentissage rural, .les escoles familiars agràries i els col·legis familiars rurals
2.2.2 Els principis pedagògics
2.2.3 L’Escola de Formació Agrícola L’Horta
2.2.4 La societat cooperativa d’ensenyament Escola de Formació Agrícola Comarcal La Safor
2.2.5 La societat cooperativa d’ensenyament Escola de Formació Agrícola Comarcal La Serranía: el compromís amb el poble
3. EL COMPROMÍS CÍVIC: LLENGUA, CULTURA, ESCOLA I PAÍS
BIBLIOGRAFIA
FONTS ORALS
ÍNDEX ONOMÀSTIC

Citació

Agulló Díaz, M. d. [M. del Carmen] & Payà Rico, A. [Andrés] (2012). Les cooperatives d'ensenyament al País Valencià i la renovació pedagògica (1968-1976). Universitat de València.

Agulló Díaz, M. del Carmen y Payà Rico, Andrés. Les cooperatives d'ensenyament al País Valencià i la renovació pedagògica (1968-1976). Universitat de València, 2012.

AGULLÓ DÍAZ, M. del Carmen y PAYÀ RICO, Andrés. Les cooperatives d'ensenyament al País Valencià i la renovació pedagògica (1968-1976). Valencia: Universitat de València, 2012. ISBN 978-84-370-8777-1.

Agulló Díaz, M. del Carmen y Payà Rico, Andrés. Les cooperatives d'ensenyament al País Valencià i la renovació pedagògica (1968-1976). Valencia: Universitat de València; 2012. 220 p.

Copiar al portapapeles