Geopolítica de la cooperación transfronteriza

Balance y retos (de la COVID-19)

Heriberto Cairo, Enrique Varela, María Lois, eds.

Col·lecció: Desarrollo Territorial, 25

ISBN: 978-84-9134-971-6

Matèria: geografia, sociologia i política

Coeditor: Instituto Interuniversitario de Desarrollo Local

Any ed.: 2022

Format: 15,5 x 23,5 cm

Pàgines: 360

Disponible en accés obert:

Interpretar la cooperació transfronterera des de la geopolítica ens permet aportar una mirada multiescalar i sospesar les estratègies de les comunitats locals en temps de blindatges fronterers dels estats com els que han promogut en els darrers anys la Unió Europea, Mercosur o el Tractat de Lliure Comerç d’Amèrica del Nord. S’analitzen, doncs, des d’aquesta perspectiva geopolítica, les fortaleses i les febleses de la cooperació transfronterera en diferents escenaris: Àfrica, Amèrica i Europa. Així mateix, s’aborden els reptes i desafiaments futurs, en particular els que sorgeixen després de la pandèmia de la COVID-19. Aquest volum intenta respondre també a la qüestió de si la cooperació transfronterera és la clau per a acabar amb les fronteres estatals, tan estretament vinculades amb la modernitat. En aquest sentit, com deia Régis Debray, potser “tota frontera, com els medicaments, és remei i verí. Es tracta llavors de dosificar-la”. L’objectiu és obrir un camí per a aplicar diferents “dosis de frontera”, proporcionant, des de l’aproximació a les constants dinàmiques de desfronterització i refronterització, una lectura de les seues múltiples dimensions, sempre en transformació.

Agradecimientos y reconocimientos

INTRODUCCIÓN, Geopolítica de la cooperación transfronteriza: balance y retos (a la luz de la covid-19), Heriberto Cairo, Enrique Varela y María Lois

CAPÍTULO 1. La cooperación transfronteriza: una visión de conjunto global, Emmanuel Brunet-Jailly

I PARTE LA EXPERIENCIA EUROPEA

CAPÍTULO 2. Balance y retos de la cooperación transfronteriza en la Unión Europea, Antoni Durà, Mateo Berzi, Francesco Camonita y Andrea Noferini

CAPÍTULO 3. Las metrópolis transfronterizas en Europa: lecciones y retos de una construcción espacial paradójica, Christophe Sohn

CAPÍTULO 4. El efecto de las diferentes políticas de frontera de la covid-19 en la cooperación transfronteriza y la interacción transfronteriza: desafiando las sólidas relaciones de confianza en la zona fronteriza entre Finlandia y Suecia, Fredriika Jakola

CAPÍTULO 5. Cooperación transfronteriza, conurbaciones interfronterizas o entre lo regional y lo urbano: las eurociudades de la Raya/Raia, María Lois, Heriberto Cairo y Pedro Limón

II PARTE LAS EXPERIENCIAS AMERICANAS

CAPÍTULO 6. Una aproximación crítica a los procesos de concertación transfronteriza en América del Sur, Haroldo Dilla Alfonso y Camila Contreras Vera

CAPÍTULO 7. Una cooperación transfronteriza más-que-humana. El Río Bravo/Grande y la cooperación en la frontera México-Estados Unidos, Xavier Oliveras González

CAPÍTULO 8. Los límites de la cooperación transfronteriza en Centroamérica: el caso de la frontera Costa Rica-Nicaragua, Tania Rodríguez Echavarría

CAPÍTULO 9. Respuestas locales a la pandemia en las ciudades fronterizas de Norteamérica: lecciones para la cooperación transfronteriza, Francisco Lara-Valencia

III PARTE OTRAS EXPERIENCIAS Y COMPARACIONES

CAPÍTULO 10. La cooperación transfronteriza en África y los desafíos para el futuro, Willie A. Eselebor

CAPÍTULO 11. Aprendizajes comparados sobre la gestión de las cuencas transfronterizas en América y Europa: los casos de los Estados Unidos de América-México y España-Portugal, Luis Fernando Abitia Cuevas y Enrique José Varela Álvarez

Cairo, H. [Heriberto] & Varela, E. [Enrique] & Lois, M. [María ] (eds.) (2022). Geopolítica de la cooperación transfronteriza. Balance y retos (de la COVID-19). Universitat de València.

Cairo, Heriberto y Varela, Enrique y Lois, María (eds.). Geopolítica de la cooperación transfronteriza. Balance y retos (de la COVID-19). Universitat de València, 2022.

CAIRO, Heriberto y VARELA, Enrique y LOIS, María (eds.). Geopolítica de la cooperación transfronteriza. Balance y retos (de la COVID-19). Valencia: Universitat de València, 2022. ISBN 978-84-9134-971-6.

Cairo, Heriberto y Varela, Enrique y Lois, María (eds.). Geopolítica de la cooperación transfronteriza. Balance y retos (de la COVID-19). Valencia: Universitat de València; 2022. 360 p.