Fisuras en el firmamento

El desafío de las estrellas de cine al ideal de feminidad del primer franquismo

Álvaro Álvarez Rodrigo

Col·lecció: Història, 198

ISBN: 978-84-9134-941-9

Matèria: història, sociologia i política

Idioma: castellà

Any ed.: 2022

Enquadernació: rústica

Format: 16 x 24 cm

Pàgines: 332

23,50 €

Disponible en formato electrónico:

Sinopsi

Detalles

Fascinació, glamur, seducció... Poques figures eren comparables a les estrelles de cinema durant els anys quaranta i cinquanta, quan el setè art era el gran mitjà d’entreteniment de masses. Especialment, les actrius, que van gaudir d’una popularitat i un carisma que les van convertir en instrument de creació d’identitats per a moltes seguidores. Espanya també va comptar amb la seua pròpia constel·lació. Però, en un context de precarietat i repressió moral, aquestes dones no s’ajustaven a l’ideal de feminitat que la dictadura franquista intentava imposar al conjunt de les espanyoles. Es van constituir, doncs, en models heterodoxos que suposaven un desafiament als codis normatius de gènere, ja que no representaven els preceptes de domesticitat i maternitat, subordinació a l’home, cautela... El present llibre mostra com, a través de les pel·lícules que van protagonitzar i de les seues aparicions en els mitjans de comunicació, es va construir la seua imatge com a estrelles. Una projecció que sovint resultava incòmoda per al règim, que va tractar de resignificar-ne o silenciar-ne els aspectes inconvenients. Hi hagué tres actrius que simbolitzen bé aquest desafiament: Amparo Rivelles, Sara Montiel i Conchita Montes. Empoderament i resiliència van permetre a la primera conduir la seua vida pels marges de les convencions socials; Montiel va ser la primera ‘sex-symbol’ del franquisme, i Montes, una dona intel·lectual que va expressar reivindicacions feministes. Cadascuna a la seua manera van posar en evidència les contradiccions i tensions provocades per les polítiques de gènere franquistes.

Índex

Índex

 ÍNDICE

 

PRÓLOGO

 

INTRODUCCIÓN

Una mirada interdisciplinar a los star studies desde la historia cultural

La disyuntiva entre la heterodoxia moral y de género y el encantador influjo de las estrellas

Tres actrices en los márgenes del canon de mujer franquista

Agradecimientos

 

I. AMPARO RIVELLES. MODERNIDAD, EMPODERAMIENTO Y RESILIENCIA DE LA ESTRELLA QUE BRILLÓ EN LA POSGUERRA

1. «Novia de España» a los diecisiete, emperatriz a los veinte (1940-1945)

Malvaloca y su apuesto galán

Amparito no se resigna a un papel de secundaria

El triunfo de la mujer española

2. La construcción del cuerpo sexuado de la estrella (1945-1950)

Laurencia, la sexualidad que despierta la virilidad timorata del «todos a una»

¿Una pin-up castiza?

Erotización y romances ante micrófonos apagados

El juego de la seducción

3. na madre soltera en el trono del firmamento nacionalcatólico (1950-1957)

Isabel de Castilla y la metáfora de lo intangible

Una cuna celada: la fama como coraza y dogal

La reina destronada reivindica su lugar y su maternidad

Entre luces y sombras, dijo hasta pronto y fue un adiós

 

II. SARA MONTIEL EL NACIMIENTO DEL PRIMER GRAN MITO SEXUAL DEL FRANQUISMO

4. Lolita en el país de la mojigatería (1942-1946)

Una chica de pueblo de precoz sensualidad

«En el delicioso intermedio de niña a mujer»

Un «diablillo con faldas»... menguantes

5. Fascinación y fatalidad: el hechizo de ser «la otra» (1946-1950)

Confidencias entre líneas de «la señorita primavera»

Tan lejos, tan cerca. Fortaleza, fidelidad e infelicidad, la suerte de la vampiresa mora

El vano intento de modelar una domesticidad impostada

6. El insolente atractivo de una española cosmopolita (1950-1957)

El banalizado triunfo de una artista nacional en América

Su nombre es tentación

The Blonde Bombshell, las maggioratas, BB… y «la bomba latina»

7. El último cuplé, el principio de la celebridad(1957-)

Aquellos tiempos de la sicalipsis

Erotismo subliminal frente a una higiénica sexualidad:

¿«La guerra a Carmen Sevilla»?

La estrella, una imagen en permanente (auto)reconstrucción

 

III. CONCHITA MONTES LA ESTRELLA SOFISTICADA, INTELECTUAL Y FEMINISTA

8. l inesperado ascenso al estrellato franquista de una burguesita liberal (1939-1943)

Una quintacolumnista falaz en el Frente de Madrid

Apostasía y conversión de una muchacha de Moscú

en la Italia católica (y fascista)

«Estilización perfecta de “star”»

9. etratos de elegancia e ingrávida insinuación para una mujer ilustrada e independiente (1943-1945)

Edgar Neville, compañero en la vida y en la creación artística

«La moderna Ariadna»

10. «La Katharine Hepburn a la española» en el carnaval de la vida (1945-1957)

La naturalidad y el «dúctil talento» de la protagonistade las comedias sutiles

Del marasmo existencial y de género a musa del cine humanista

En el Olimpo del teatro

Conclusiones

Epílogo

Fuentes y bibliografía

Citació

Álvarez Rodrigo, . [Álvaro] (2022). Fisuras en el firmamento. El desafío de las estrellas de cine al ideal de feminidad del primer franquismo. Universitat de València.

Álvarez Rodrigo, Álvaro. Fisuras en el firmamento. El desafío de las estrellas de cine al ideal de feminidad del primer franquismo. Universitat de València, 2022.

ÁLVAREZ RODRIGO, Álvaro. Fisuras en el firmamento. El desafío de las estrellas de cine al ideal de feminidad del primer franquismo. Valencia: Universitat de València, 2022. ISBN 978-84-9134-941-9.

Álvarez Rodrigo, Álvaro. Fisuras en el firmamento. El desafío de las estrellas de cine al ideal de feminidad del primer franquismo. Valencia: Universitat de València; 2022. 332 p.

Copiar al portapapeles