Sinopsi
Detalles
Índex
Indice
Índex
Pròleg, de Miquel Tresserras
Pòrtic
La intuïció impacient d’Hofmannsthal (proemi i homenatge)
Capítol I. La crisi de la paraula
1. La crisi de la raó i la decadència d’Occident: al voltant dels conceptes de crisi i de postmodernitat
2. Sis diagnòstics sobre la paraula absent i el subjecte feble
2.1. La distància entre la paraula i el món
2.2. La crisi de la paraula com a crisi del subjecte: la desconstrucció del jo i de l’autoria
2.3. La crisi de virtut de la paraula: la paraula que falta
2.3.1. La publicitat de la paraula íntima i l’sprachkritik
2.3.2. La inflació de la paraula
2.3.3. L’excés de paraules secundàries: l’hermetisme postmodern
2.4. La crisi logomítica de l’emparaulament: mythos i logos
2.5. La teletecnologia i la crisi del llenguatge verbal articulat
2.5.1. El raquitisme de la paraula i l’atrofia de l’oïda poètica
2.6. Les actuvirtualitats: l’oralitat i els simulacres de presència
3. Conclusió: els fàrmacs de la ironia, la repetició i la testimonialitat
Capítol II. La crisi del periodisme
1. La crisi del periodisme
2. La recessió econòmica i la crisi del model de la premsa
3. La crisi de la credibilitat i de la confiança
4. La sobreabundància de la informació: la inflació de significants i l’absència d’actitud d’escolta
5. Recapitulació: per un periodisme de la testimonialitat i de l’alteritat
Capítol III. La crisi de la teoria del periodisme
1. Davant d’uns nous usos periodístics
2. Tensions nominals i disciplinars
3. ¿Podem parlar d’una crisi de paradigma?
3.1. ¿Què entenem per paradigma?
4. Un problema de plantejament lingüístic
4.1. El gir lingüístic i el gir retòric: les possibilitats de conèixer i transmetre a través del llenguatge
5. Una qüestió d’arrel epistemològica
5.1. Positivisme i realisme versus relativisme cognitiu
5.2. Idealisme i relativisme: els subjectivismes
5.3. Perspectiva epistemològica de la comunicació periodística
5.3.1. Corol·laris lingüístics de la crisi epistemològica
6. Concepte de periodisme i de periodista: de l’objectivitat a la imparcialitat
7. Conclusions
Capítol IV. Epíleg: els gèneres del discurs i la innovació en el periodisme
0. La recerca de la seducció
1. Els gèneres del discurs com a formes de l’enunciació relativament estables
1.1. D’Horaci a Bakhtin: les aportacions dels estudis literaris
1.2. Del normativisme a la descripció: la teoría dels gèneres periodístics
2. La situació enunciativa del periodisme com a discurs: el context de la innovació
2.1. La innovació en el periodisme: visualitat i narrativitat, oralitat i testimonialitat
3. Conclusions
Bibliografia