Desinformación y poder

Alquimias de la persuasión

Raúl Rodríguez Ferrándiz

Col·lecció: Aldea Global, 47

ISBN: 978-84-1118-463-2

Matèria: filologia

Submatèries: comunicaciò i traducció

Idioma: castellà

Coeditor: Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat Jaume I, Universitat Pompeu Fabra

Any ed.: 2024

Enquadernació: rústica

Format: 16 x 24 cm

Pàgines: 240

19,50 €

Disponible en formato electrónico:

Sinopsi

Detalles

“Informació és poder” és un lema revisable. Quan la informació circula de manera sobreabundant i es troba a un clic, quan som assaltats a cada moment amb missatges que ens encaixen com un guant, quan tot és objecte de filtracions, llavors la palanca del poder s’exerceix des del soroll, que genera confusió i dissens. Es converteix en un caldo espès on els relats es disputen una atenció limitada i la veritat no és un horitzó estable per a confrontar-los, sinó un valor que cotitza en un mercat: es privatitza, viralitza i monetitza sense relació amb els fets. En aquest llibre s’aborda una breu introducció a la ‘trumpologia’, el cas Cambridge Analytica i la propaganda computacional, el cas Pizzagate i el paper de WikiLeaks, però també es fa referència als qui contribueixen a la polarització arremetent contra la immigració, el feminisme o els drets LGTBI. Es parla de les estratègies de (in)moderació de continguts de Facebook i de X, i dels anunciants que financen, sovint sense saber-ho, pseudomitjans que difonen notícies enganyoses o fomenten l’odi, de les conspiranoies que van mentir amb el relat de la ‘plandemia’ quan va arribar el virus, i que ara continuen negant el canvi climàtic o espantant amb el Gran Reemplaçament. S’hi analitza la nostra afició pels rumors i les mentides novel·lesques i per compartir-los per un grapat de ‘likes’. Finaliment, s’hi dedica una coda a la DANA que va assotar la província de València i a la segona victòria de Trump en les eleccions nord-americanes.

Com reivindicar una ciutadania entusiàsticament activa en xarxes, però impedir que resulte desinformada i que contribuesca, al seu torn, a desinformar? Com evitar que ‘compartir’, un verb que desprèn tan bones vibracions, tan eufòric i fraternal, puga convertir-se en eina de l’error o de la mentida virals? Com defensar la democràcia representativa, la del vot informat, quan una altra democràcia instantània, sense programes, sense cens ni responsabilitats, la de l’aclamació que provoquen un mem tendenciós, un vídeo manipulat, una ‘fake new’ o una conspiranoia, soscava els fonaments de la primera?

Biografia

Raúl Rodríguez Ferrándiz  és catedràtic de Semiòtica de la Comunicació de Masses en la Universitat d’Alacant. Va guanyar el Premi Miguel de Unamuno d’Assaig en 2019 per ‘Magias de la ficción’ (Madrid, Devenir, 2020) i el Premi Internacional d’Assaig Ciutat de València en 2017 per ‘Máscaras de la mentira’ (València, Pre-Textos, 2018). Des de 2016, s’ha especialitzat en polítiques de la postveritat, desinformació, teories de la conspiració i ‘fake news’. Ha publicat en revistes culturals com ‘Revista de Occidente’, ‘Claves de Razón Práctica’, ‘La maleta de Portbou’ i ‘Electra’, i col·labora habitualment en el suplement «Arte y Letras» del diari ‘Información’, d’Alacant.

Índex

Indice

A modo de prólogo: Perplejidad y resistencia ante los desafíos de la sociedad digital

Nota preliminar

Introducción

1. Cinco paradojas

2. Información y verdad

2.1. Deshonestidad política y deshonestidad informativa

2.2. ¿Desintermediación?

3. El aprendizaje de la decepción

3.1. Top No Secret, Restricted Full Access: la operación WikiLeaks

3.2. Soy lo que comparto: datificación y algoritmos del yo

4. De la propaganda a la desinformación

4.1. Welfare Queen: racismo, sexismo y fake news

4.2. Desinformación y discursos del odio

4.3. Troles impostores y propaganda negra

5. Del rumor a las FAKE NEWS

5.1. El efecto cascada y la polarización de grupos

5.2. Las pasiones y los intereses

5.3. La novelería de la mentira

6. ¿Quién miente aquí? La socialización del bulo

6.1. Detectar la falsedad: el olfato y sus inhibidores «sociales»

6.2. El lado oscuro de la fuerza (del compartir)

6.3. La polarización y sus asimetrías

7. Política y economía de la desinformación: estudio de casos

7.1. Voramar: creer para ver

7.2. Trompeta de la amplificación y pseudomedios

7.3. Mentiras patrocinadas

8. De las conspiraciones a las conspiranoias

8.1. Inspire, conspire

8.2. Tradición y renovación del pensamiento conspiranoico

8.3. Sintomatología del conspiranoico

9. Apocalipsis plandémico

9.1. El Gran Reseteo

9.2. Artificial, claro, pero ¿accidente o guerra bacteriológica?

9.3. Mixes conspiranoicos

9.4. La Gran Síntesis

10. FAKEBOOK o el libro de máscaras

10.1. Laikólicos: las métricas de la vanidad

10.2. La banalidad/venalidad del clic

11. Las transparencias engañan

11.1. Publicidad de lo íntimo

11.2. Compartir privaciones

11.3. La vida en modo VAR

Epílogo: Orden desinformativo y manufactura del disenso

Coda: Últimas noticias sobre las noticias falsas: entre dana y maga

Referencias bibliográficas

Citació

Rodríguez Ferrándiz, R. . [Raúl ] (2024). Desinformación y poder. Alquimias de la persuasión. Universitat de València.

Rodríguez Ferrándiz, Raúl. Desinformación y poder. Alquimias de la persuasión. Universitat de València, 2024.

RODRÍGUEZ FERRÁNDIZ, Raúl. Desinformación y poder. Alquimias de la persuasión. Valencia: Universitat de València, 2024. ISBN 978-84-1118-463-2.

Rodríguez Ferrándiz, Raúl. Desinformación y poder. Alquimias de la persuasión. Valencia: Universitat de València; 2024. 240 p.

Copiar al portapapeles