Product Documents

Submatèries: història medieval

Idioma: català

Any ed.: 2012

Aquesta obra constitueix una fita de la historiografia catalana, la primera crònica que descriu la història de la dinastia comtal de Barcelona, començant pels seus orígens mítics amb Guifré el Pilós i continuant de manera més documentada amb els comtes barcelonins i reis d'Aragó. Escrita en llatí pels monjos del monestir de Santa Maria de Ripoll, la seua redacció inicial data de les darreries del segle XII, i fou continuada amb afegits posteriors fins al final del segle XIII, incloent-hi tot el regnat de Jaume I el Conqueridor. Aquesta edició es complementa amb altres textos historiogràfics vinculats a Ripoll, com la Brevis Historia, una crònica de la història del monestir redactada a mitjan segle XII, sens dubte basada en la documentació de l'arxiu monàstic i que va ser utilitzada com a material per a la primera redacció de la Gesta Comitum.

I GESTA COMITUM BARCHINONENSIUM

Pròleg

El manuscrit

El text

Títol i gènere

De Guifré d’Arrià a Guifré el Pilós

De Guifré I a Ramon Berenguer IV

Els comtes de Besalú, de Cerdanya i d’Urgell

Datació i significat de la primera part de les Gesta Comitum Barchinonensium

Alfons I

Pere I

Jaume I

Glosses, afegits i correccions

Criteris d’edició

II BREVIS HISTORIA MONASTERII RIVIPULLENSIS

III EPITAFI DEL COMTE RAMON BERENGUER IV

IV GENEALOGIA RIVIPULLESA DELS COMTES DE BARCELONA

V SERIES COMITUM QUORUM CORPORA TUMULTA FUERUNT IN MONASTERIO RIVIPULLI

APÈNDIX

1. Abaciologi de Sant Martí de Canigó
  2. Opusculum (Fundació de Sant Andreu d’Eixalada i Sant Germà de Cuixà), de fra Vicenç Pisà

Cingolani, S. M. [Stefano Maria] (2012). Les Gesta Comitum Barchinonensium (versió primitiva), la Brevis Historia i altres textos de Ripoll. Universitat de València.

Cingolani, Stefano Maria. Les Gesta Comitum Barchinonensium (versió primitiva), la Brevis Historia i altres textos de Ripoll. Universitat de València, 2012.

CINGOLANI, Stefano Maria. Les Gesta Comitum Barchinonensium (versió primitiva), la Brevis Historia i altres textos de Ripoll. Valencia: Universitat de València, 2012. ISBN 978-84-370-8992-8.

Cingolani, Stefano Maria. Les Gesta Comitum Barchinonensium (versió primitiva), la Brevis Historia i altres textos de Ripoll. Valencia: Universitat de València; 2012. 268 p.