Sinopsi
Detalles
Biografia
Tremedal Ortiz Soriano (València, 1974) és llicenciada en Filologia Valenciana i Literatura Espanyola, i doctora en Filologia Catalana per la Universitat de València. L’autora ha participat en congressos científics, internacionals i a casa nostra, i ha publicat articles en revistes de divulgació de la música i la cultura popular sobre l’anàlisi de la transcendència de la música i els textos que hi van associats com a element reivindicatiu i motor de canvi social.
Índex
Indice
PRÒLEG
INTRODUCCIÓ
1. LA MÚSICA COM A MOTOR DE CANVI SOCIAL I REFLEX IDENTITARI
1.1 La cançó popular: tradició musical i reivindicació política
1.1.1 Per una definició de cultura popular
1.1.2 Cançó, tradició musical i reivindicació
1.1.3 Cançó popular i «ideologia de la resistència»
1.1.4 La cançó com a braç armat de la poesia
1.1.5 La fera com a braç armat de la música en valencià
1.2 Identitat, cultura i música
1.2.1 El concepte d’identitat
a. Identitat i llengua
b. Identitat i modernitat
c. Identitat inventada, tradició inventada
1.2.2 La música com a réflex de la identitat
a. Identitat, tradició i música
b. Identitat, llengua i música
1.3 Una aproximació al perfil identitari dels oients d’Al Tall
2. TRAJECTÒRIA MUSICAL D’AL TALL I CONTEXT SOCIOPOLÍTIC I ESTÈTIC
2.1 Context sociopolític general del ressorgiment de la música en valencià actual
2.2 Trajectòria musical contextualitzada d’Al Tall
2.2.1 El naixement i la maduresa d’Al Tall, gènesi, influències i evolució (1975-1983)
2.2.2 Els anys difícils: l’arribada de la democracia (1983-1994)
2.2.3 Al final de la «llarga travessia»: el ressorgiment d’Al Tall (1994-2012)
2.2.4 L’acomiadament i el llegat civicomusical (2012)
2.2.5 La reproducció discográfica
3. UNA HISTÒRIA ALTERNATIVA DEL PAÍS VALENCIÀ
3.1 La història soterrada
3.1.1 La batalla d’Almansa
3.1.2 La València àrab
3.1.3 L’emigració valenciana a Algèria
3.1.4 La figura desfolkloritzada de Jaume I i el seu llegat
3.1.5 La manipulació de la història
3.1.6 L’actualitat informativa
3.2 L’opressió de les classes populars
3.2.1 1975-1983. El motiu omnipresent: l’opressió heretada del franquisme
3.2.2 1983-2009. El motiu en estat latent: l’opressió esmorteïda
3.2.3 2011. La represa del motiu
3.3 La castellanització
3.3.1 Els esbossos d’un motiu cabdal
3.3.2 El mite del tio Canya
a. El concepte de mite
b. La genealogía del tio Canya
c. Les lliçons del tio Canya
3.3.3 Quan el mal ve d’Almansa...: el zenit del motiu de la castellanització
4. LA CULTURA POPULAR VALENCIANA
4.1 Un substrat compartit: les cultures de la mediterrània
4.2 La tradició anticlerical
4.3 Les formes de l’amor i l’erotisme
4.4 El paper de la festa: la catarsi i la lluita
5. LA REIVINDICACIÓ D’UN ALTRE MÓN
5.1 Antifeixisme, antiracisme, antimilitarisme
5.1.1 Antifeixisme i antiracisme
5.1.2 Antimilitarisme
5.2 Ecologisme i anticonsumisme
5.3 Respecte cap a la dona
5.4 L’alliberament nacional
6. ELS TEMES I LES METÀFORES D’AL TALL
6.1 Els eixos temàtics, temes i motius en la producció d’Al Tall
6.2 L’evolució de la temàtica
6.3 La invisibilitat i altres metàfores
6.3.1 La metáfora arquetípica foscor/llum
a. La foscor i la llum
b. El son i la vigilia
c. El silenci i el so
d. L’ocultació i la mostració / el soterrament i l’exhumació
6.3.2 Les metàfores de la cultura popular
a. La casa
b. L’arbre
c. La llaurança
d. La festa popular
6.3.3 El fet musical com a metàfora
6.3.4 L’ús de la metáfora en temps de crisi
7. AL TALL DINS DEL PANORAMA MUSICAL COETANI: CONCOMITÀNCIES I DIVERGÈNCIES AMB PREDECESSORS I EPÍGONS
7.1 De Raimon a Obrint Pas: Al Tall, la baula fonamental
7.2 Raimon, un home que ve del poble
7.2.1 Trajectòria musical i context sociològic de Raimon
7.2.2 Anàlisi interpretativa de les lletres de Raimon
7.2.3 Afinitats i paral·lelismes
7.2.4 Divergències
7.3 Obrint Pas, els besnets del tio Canya
7.3.1 Trajectòria musical i context sociològic d’Obrint Pas
7.3.2 Anàlisi interpretativa de les lletres d’Obrint Pas
7.3.4 Divergències
7.4 Quadre sinòptic comparatiu dels eixos temàtics del corpus textual de Raimon, Al Tall i Obrint Pas
7.5 Un gir en l’orientació de la música en valencià
EPÍLEG: LES CLAUS DEL TIO CANYA
REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES