La mujer enferma

Icono de la modernidad

Raquel Baixauli Romero

Col·lecció: Laeta Fama, 2

ISBN: 978-84-1118-584-4

Matèria: art

Submatèries: arts plàstiques

Idioma: castellà

Any ed.: 2025

Enquadernació: rústica

Format: 17 x 24 cm

Pàgines: 170

14,50 €

Disponible en formato electrónico:

Sinopsi

Detalles

En la història de la cultura occidental, la consideració de la malaltia com a tema de representació es fa evident amb l'arribada de la modernitat. És a la fi del segle XIX quan els diferents situacions que la centúria interpreta entorn del patològic desemboquen en la visualitat, i se’n diferencien els significats i tractaments. En aquest treball ens aventurem a desgranar com l’àmbit de la representació va fer de la dona malalta una icona de la modernitat. El punt de partida és la relació establerta entre el gènere i la malaltia, per a demostrar que a la fi del segle XIX la condició d’allò patològic es va associar a la idea construïda d’allò femení.

Biografia

Raquel Baixauli Romero (Alcàsser, 1993)  és doctora en Història de l’Art (2022) per la Universitat de València. En 2014 va poder completar la seua formació a la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic. Ha estat becària de col·laboració i beneficiària d’altres ajudes d’iniciació a la recerca en el Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València, on també ha estat docent. En la tesi doctoral analitza la relació entre el gènere i la malaltia en la visualitat artística de la fi de segle XIX. Actualment és beneficiària del «Subprograma Atracció de Talent - Contractes Postdoctorals de la Universitat de València».

Índex

Indice

Prólogo

Introducción

1. Modernidad y fin de siglo

La modernidad artística en España

La enfermedad como tema de representación moderno

Mujeres en observación

2. Consideraciones culturales sobre la mujer enferma

Cuerpos sexuados al servicio de la medicina moderna

Estados patológicos: menstruación, mal de amores y otros trastornos femeninos

3. La enfermedad como categoría estética

La quintaesencia de la feminidad: consunción, convalecencia y culto a la invalidez

De la mujer convaleciente a la tísica sublime

4. Feminización visual de las enfermedades sociales

La reinvención de la clorosis

Prostitutas enfermas: entre la redención y el estigma

Héticas infelices

La amenaza venérea

Hastío, cansancio y otros efectos de la vida moderna

El mal del siglo. Abulia, neurastenia y spleen español

5. Síntesis

Referencias bibliográficas

Citació

Baixauli Romero, R. . [Raquel ] (2025). La mujer enferma. Icono de la modernidad. Universitat de València.

Baixauli Romero, Raquel. La mujer enferma. Icono de la modernidad. Universitat de València, 2025.

BAIXAULI ROMERO, Raquel. La mujer enferma. Icono de la modernidad. Valencia: Universitat de València, 2025. ISBN 978-84-1118-584-4.

Baixauli Romero, Raquel. La mujer enferma. Icono de la modernidad. Valencia: Universitat de València; 2025. 170 p.

Copiar al portapapeles