Product Documents

Appraising Digital Storytelling across Educational Contexts

C. Gregori Signes, A. M. Brígido Corachán, eds.

Colección: English in the World Series, 9

ISBN: 978-84-370-9516-5

Materia: filología

Submaterias: general

Año ed.: 2014

Encuadernación: rústica

Formato: 14 x 22 cm

Páginas: 226 pp.

15,00 €

Disponible en formato electrónico:

Sinópsis

Detalles

The impact of digital storytelling all over the world cannot be disputed. It has become the perfect bridge between both traditional and new ways of engaging the creation and transmission of stories and has been successfully implemented across social and educational contexts. This volume brings together a selection of articles that explore such implementation in various educational fields and levels from kindergarten to university, and also in programmes of continuing education throughout the world. While presenting creative experiences and contributing practical advice, the articles also share a common methodological drive: they collect and appraise objective data to show how digital storytelling practices are a strong asset to the 21st century classroom. Each article critically explores the key role played by digital storytelling activities in the development and strengthening of multimodal literacies, cognitive engagement, creativity, research and information handling, communicative skills in a foreign language, self-confidence, and collaborative learning, among others. All in all, digital storytelling projects foster the creation of peer-assisted learning communities and also becomes a valuable resource to teachers seeking to revitalize their pedagogical practice.

El impacto de la narración digital de historias en todo el mundo es indiscutible. Se ha convertido en el puente perfecto entre las formas tradicionales y las nuevas formas de comprometer la creación y transmisión de historias y se ha implementado con éxito en todos los contextos sociales y educativos. Este volumen reúne una selección de artículos que exploran dicha implementación en diversos campos y niveles educativos desde el jardín de infancia hasta la universidad, y también en programas de educación continua en todo el mundo. Al tiempo que presentan experiencias creativas y aportan consejos prácticos, los artículos también comparten un impulso metodológico común: recopilan y evalúan datos objetivos para mostrar cómo las prácticas de narración de historias digitales son un activo importante para el aula del siglo XXI. Cada artículo explora críticamente el papel clave que juegan las actividades de narración digital en el desarrollo y fortalecimiento de la alfabetización multimodal, el compromiso cognitivo, la creatividad, la investigación y el manejo de la información, las habilidades comunicativas en un idioma extranjero, la confianza en sí mismo y el aprendizaje colaborativo, entre otros. En definitiva, los proyectos digitales de narración de cuentos fomentan la creación de comunidades de aprendizaje asistidas por pares y también se convierten en un recurso valioso para los profesores que buscan revitalizar su práctica pedagógica.

Indice

Indice

CONTENTS

Notes on Contributors

1 Digital storytelling and its expansion across educational contexts

Anna M. Brígido-Corachán and Carmen Gregori-Signes

2 Digital storytelling at a crossroads. Historical context for an ever-emerging genre

Joe Lambert

3 Personal storytelling in the digital society

José Luis Rodríguez-Illera

4 Atomisation of data versus storytelling. Renouncing the narrative voice in digital newspapers

Dolors Palau Sampio

5 Using digital storytelling to create educational projects for diverse web audiences

Bernard Robin and Sara McNeil

6 Towards the digital storytelling university

Grete Jamissen and Kristin Holte Haug

7 Sharing the experience of creating a digital story: an inquiry into the knowledge community of digital storytellers and its educational implications

Anh Nguyen and Bernard Robin

8 Empowering learners with digital news stories: an exploratory study of a college Spanish course

Lina Lee

9 Digital storytelling beyond the ESL classroom

Margarita Ramírez Loya

10 Exploring the collaborative learning possibilities in the use of digital storytelling in higher education

Irena Maureen

11 Digital storytelling activities in a kindergarten

Pelin Yuksel, Bernard Robin and Soner Yildirim

12 Extending creative practice

Mark Dunford and Alison Rooke

Citación

Gregori Signes, C. [Carmen] & Brígido Corachán, A. M. [Anna Maria ] (eds.) (2014). Appraising Digital Storytelling across Educational Contexts. Universitat de València.

Gregori Signes, Carmen y Brígido Corachán, Anna Maria (eds.). Appraising Digital Storytelling across Educational Contexts. Universitat de València, 2014.

GREGORI SIGNES, Carmen y BRÍGIDO CORACHÁN, Anna Maria (eds.). Appraising Digital Storytelling across Educational Contexts. Valencia: Universitat de València, 2014. ISBN 978-84-370-9516-5.

Gregori Signes, Carmen y Brígido Corachán, Anna Maria (eds.). Appraising Digital Storytelling across Educational Contexts. Valencia: Universitat de València; 2014. 226 p.

Copiar al portapapeles