Allende las fronteras: escritoras y viajeras

Estudios sobre literatura de viajes escrita por mujeres

Rita Rodríguez Varela, coord.

Col·lecció: Oberta, 248

ISBN: 978-84-1118-694-0

Matèria: estudis feministes, geografia

Idioma: castellà

Any ed.: 2026

Enquadernació: rústica

Format: 16,5 x 23 cm

Pàgines: 234

16,00 €

Disponible en formato electrónico:

Sinopsi

Detalles

Tradicionalment associat a figures masculines i a ideals d’aventura, conquista i descobriment, el relat de viatges ha invisibilitzat l’aportació de nombroses escriptores que van trobar en els desplaçaments una via d’emancipació personal, intel·lectual i política. En contrast amb els arquetips mítics de Penèlope i Circé –la dona que espera o la dona que tempta–, les autores estudiades en aquest volum es presenten com a subjectes actius del viatge i de l’escriptura. Viatjar i escriure esdevé, per a elles, un doble gest de transgressió que desafia les normes socials, els rols de gènere i les limitacions imposades a l’espai femení. Els seus relats no sols documenten territoris, cultures i paisatges, sinó que també reflexionen sobre la identitat, la llibertat, la desigualtat i l’experiència d’habitar els marges, posant al centre unes veus de dones que durant segles han estat relegades del cànon literari.

El volum aplega estudis dedicats a viatgeres com Fredrika Bremer, Léonie d’Aunet, Emilia Pardo Bazán, Juana Manso, Mary Kingsley, Pilar Bonet o Cristina Morató, entre altres, i s’organitza segons els continents recorreguts per aquestes autores. Una estructura que permet acompanyar-les a través de diverses geografies, èpoques i sensibilitats, des del segle XIX fins a la contemporaneïtat, i observar l’evolució de les oportunitats que se’ls van obrir i els obstacles a què es van enfrontar.

Una invitació a rellegir la història de la literatura de viatges des d’una perspectiva de gènere, a recuperar obres oblidades i a ampliar la nostra comprensió del món a través de narratives que desestabilitzen les versions dominants i obrin nous camins per a les futures generacions.

Biografia

Rita Rodríguez Varela , doctora en Llengües Modernes amb la tesi ‘En busca de la palabra. Memoria y trauma en los testimonios del exilio español en Francia’, actualment és professora ajudant doctora al Departament de Filologia Francesa i Italiana de la Universitat de València. Les seues línies d’investigació se centren en la literatura testimonial de finals del segle XX i principis del XXI –concretament, en l’expressió literària del trauma i el paper de la memòria–, la literatura femenina de viatges i la literatura femenina medieval.

Ha publicat un estudi i traducció de la novel·la ‘Viaje de una mujer a Spiztberg’, de Léonie d’Aunet (2023), i d’‘El debate sobre el Libro de la Rosa’, de Christine de Pizan, així com la monografia ‘El mundo según Jorge Semprún’ (2024). A més, és autora d’articles científics i coautora d’estudis monogràfics sobre autors com Jorge Semprún, Isabelle Alonso, Claude Esteban, Albert Camus, Monique Proulx o Élie Buzyn.

És membre dels grups d’investigació Midel (Memoria e Identidades literarias y culturales), Memory Novels Lab (Laboratorio Digital de Novelas sobre Memoria Histórica Española) i Trans.Arch (Proyecto Archivos en Transición: Memorias colectivas y usos subalternos), i ha fet estades d’investigació en la Università degli Studi di Firenze i la Universitat Complutense de Madrid.

Índex

Indice

Introducción, Rita Rodríguez Varela

I Destino: América

Cartas de Fredrika Bremer sobre Cuba: Una sociedad multiétnica a punto del estallido, Armando Chávez-Rivera

Une Parisienne au Brésil (1883): Las impresiones de viaje de Adèle Toussaint-Samson, Ana Belén Quero Leiva

Huellas del sujeto itinerante en la escritura de viajes de Gabriela Mistral, Cristián Basso Benelli

Juana Manso y su viaje americano, Silvana Gardie

II Destino: Europa

Intrépidas viajeras en las exposiciones universales del siglo xix, Julia Morillo Morales

Viajar como mujer, escribir como hombre: Eleni Urani, alias Alkis Thrylos, en Italia, Maria Chatzikyriakidou

Léonie d’Aunet: Una mujer rumbo al Polo Norte, Rita Rodríguez Varela

El motivo del viaje en Carolina Coronado, Estefanía Cabello

III Destino: Europa-Asia

Pilar Bonet, corresponsal-viajera por la provincia soviética durante la perestroika, Juan Ignacio Torres Montesinos

IV Destino: Asia

El fabuloso destino de Amélie Nothomb en el país del sol naciente, Sergio Díaz Menéndez

Alexandra David Neel: «El mayor explorador del siglo xx», Fanny Martín Quatremare

Patricia Almarcegui: Una viajera en pos de otras viajeras, Karolina Zygmunt

V Destino: África

El África negra en la literatura de viajes femenina: El caso de Las Reinas de África de Cristina Morató, Haoua Balkissou Yaya

Las mil y una caras de Marruecos: La experiencia de la alteridad en los libros de viaje femeninos, Khadija Karzazi

Mary Kingsley: Una voz silenciada en la literatura de viajes, Inmaculada Caro Rodríguez

Autorías

Citació

Rita Rodríguez Varela, c. [coord.] (2026). Allende las fronteras: escritoras y viajeras. Estudios sobre literatura de viajes escrita por mujeres. Universitat de València.

Rita Rodríguez Varela, coord. Allende las fronteras: escritoras y viajeras. Estudios sobre literatura de viajes escrita por mujeres. Universitat de València, 2026.

RITA RODRÍGUEZ VARELA, coord. Allende las fronteras: escritoras y viajeras. Estudios sobre literatura de viajes escrita por mujeres. Valencia: Universitat de València, 2026. ISBN 978-84-1118-694-0.

Rita Rodríguez Varela, coord. Allende las fronteras: escritoras y viajeras. Estudios sobre literatura de viajes escrita por mujeres. Valencia: Universitat de València; 2026. 234 p.

Copiar al portapapeles