Sinopsi
Detalles
En un curt període de temps, el vertiginós desenvolupament de la intel·ligència artificial generativa ha transformat radicalment les formes a través de les quals l’alumnat accedeix a la informació i aborda el procés d’aprenentatge, cosa que requereix una resposta immediata i proactiva per part de les institucions d’educació superior i, en particular, del professorat, que ha de situar-se al capdavant del que pot ser qualificat com l’inici d’una nova era.
Així doncs, amb la finalitat que el professorat puga integrar la intel·ligència artificial generativa en la seua pràctica docent, es recopilen i sintetitzen les directrius de les principals universitats del món i les evidències científiques existents, així com les pautes de les editorials científiques de referència a nivell internacional en relació amb l’ús d’aquesta tecnologia en les activitats d’investigació. S’inclou un model per a l’alfabetització digital del professorat i una unitat didàctica dirigida a l’alumnat per a promoure l’ús responsable d’aquesta eina amb l’objectiu de preservar la integritat acadèmica i d’obtenir-ne el màxim rendiment.
Biografia
Gregorio González Alcaide és catedràtic en el Departament d’Història de la Ciència i Documentació de la Facultat de Medicina i Odontologia de la Universitat de València, on imparteix matèries relacionades amb l’ús de les fonts d’informació, les metodologies bibliogràfiques d’investigació i l’escriptura acadèmica. Les seues línies d’investigació han contribuït significativament a l’estudi de la comunicació, la col·laboració i l’avaluació científiques, amb nombroses anàlisis de les dinàmiques de producció i evolució de diferents temàtiques i disciplines científiques. També col·labora activament amb prestigioses revistes científiques i editorials en els processos d’avaluació científica com a expert en bibliometria i anàlisi de xarxes socials. És autor de nombroses publicacions, entre les quals cal destacar ‘Análisis de las prácticas de colaboración científica: una vía hacia la excelencia’ (Nau Llibres, 2017), amb J. Gómez Ferri, o “Inteligencia artificial generativa: Un contexto disruptivo en el acceso a la información” (‘Infonomy’, 2024).
Índex
Indice
Introducción: la inteligencia artificial generativa y la era del posplagio
Capítulo 1. Marco conceptual y normativo: la inteligencia artificial generativa en el seno de la integridad académica e investigadora
Capítulo 2. La utilización de la inteligencia artificial generativa en la práctica docente: ¿vino nuevo en odres viejos?
Capítulo 3. Uso de la inteligencia artificial generativa por parte del profesorado: de los primeros pasos a la alfabetización en el uso de estas herramientas
Capítulo 4. La inteligencia artificial generativa y las actividades de investigación
Capítulo 5. Unidad didáctica dirigida al alumnado: formación y uso responsable de la inteligencia artificial generativa
Conclusiones
Bibliografía
Anexos