Organización de gobiernos y mercados

Análisis de casos desde la Nueva Economía Institucional

Fernando Toboso, Xosé Carlos Arias, eds.

Col·lecció: Oberta, 127

ISBN: 978-84-370-6400-0

Matèria: economia, sociologia i política

Coeditor: Universidade de Vigo

Any ed.: 2006

Format: 16,5 x 23 cm

La configuració institucional importa. Aquesta ha estat una de les expressions que, des de la dècada dels noranta, més han prodigat economistes teòrics, assessors econòmics i decisors polítics. Els aspectes relacionats amb l'organització d'uns o d'altres governs i mercats constitueixen factors clau per a explicar tant el desenvolupament econòmic i social aconseguit per uns països com la decadència, la pobresa i les desigualtats que caracteritzen a d'altres. A partir d'una perspectiva econòmica innovadora, la de la Nova Economia Institucional, en aquest llibre s'estudien algunes situacions organitzatives concretes en països com Espanya, Regne Unit, França, Argentina, Colòmbia o Costa Rica. I es fa abastant una pluralitat de temes, des dels canvis institucionals produïts a Espanya després de la transició democràtica, fins a les fórmules organitzatives utilitzades pels ajuntaments francesos per a l'abastiment d'aigua potable, passant per l'organització del sistema d'assistència social al Regne Unit, les reformes dels ports colombians o l'organització del sector elèctric a Argentina, entre altres. Es tracta, doncs, de treballs aplicats que han estat elaborats amb el desig que puguen resultar útils com a font d'aprenentatge i de reflexió a tots aquells que sempre han intuït que la clau dels bons resultats socioeconòmics rau en els aspectes organitzatius, formals i informals.

INTRODUCCIÓN
1. También en el ámbito público la clave está en las instituciones, Fernando Toboso y Xosé Carlos Arias
PRIMERA PARTE
ORGANIZACIÓN BÁSICA DE LAS TAREAS DE GOBIERNO Y SUS CONSECUENCIAS
2. Oportunidades y límites para la reforma institucional. Lecciones de la Nueva Economía Institucional, Thrainn Eggertsson
3. La transición a la democracia en España: hacia la política económica de un Estado contractual, Gonzalo Caballero y Xosé Carlos Arias
4. La organización del nivel regional de gobierno en España, Fernando Toboso
5. La economía política de los procesos parlamentarios en España: actores, reglas y relaciones, Gonzalo Caballero
6. Reglas electorales, competencia política y derechos de propiedad. Un estudio de ámbito internacional, Veneta Andonova
SEGUNDA PARTE
ORGANIZACIÓN Y REFORMA EN EL ÁMBITO DE LAS ADMINISTRACIONES PÚBLICAS
7. Elección contractual y resultados: el caso del suministro de agua en Francia, Claude Ménard y Stéphane Saussier
8. La organización y gestión de la asistencia social en el Reino Unido y sus consecuencias: jerarquías, mercados y redes, Ian Kirkpatrick
9. Las reformas de la asistencia sanitaria y de los sistemas de Seguridad Social. Opciones y consecuencias, Carlos Ochando Claramunt
10. Reforma del Estado y la Administración y costes de transacción en Costa Rica, Claudio Ansorena Monteo
TERCERA PARTE
ORGANIZACIÓN DE MERCADOS Y DE SECTORES
11. Negociación colectiva y mercado de trabajo: un enfoque neo-institucional, Rosa Nonell
12. Organización de la intervención agraria en la España europea y sus consecuencias, Raúl Compés López
13. ¿Por qué ha sido exitosa la reestructuración portuaria en Colombia? Una perspectiva institucional, Luis A. Zuleta, Edna C. Sastoque y Francisco J. González.
14. Organización y desarrollo de las infraestructuras de transporte de electricidad en la Argentina de los noventa, Fernando Gabriel Nicchi
RESÚMENES
NOTAS CURRICULARES DE LOS AUTORES

Arias Moreira, X. C. [Xosé Carlos] & Toboso López, F. [Fernando] (2006). Organización de gobiernos y mercados. Análisis de casos desde la Nueva Economía Institucional. Universitat de València.

Arias Moreira, Xosé Carlos y Toboso López, Fernando. Organización de gobiernos y mercados. Análisis de casos desde la Nueva Economía Institucional. Universitat de València, 2006.

ARIAS MOREIRA, Xosé Carlos y TOBOSO LÓPEZ, Fernando. Organización de gobiernos y mercados. Análisis de casos desde la Nueva Economía Institucional. Valencia: Universitat de València, 2006. ISBN 978-84-370-6400-0.

Arias Moreira, Xosé Carlos y Toboso López, Fernando. Organización de gobiernos y mercados. Análisis de casos desde la Nueva Economía Institucional. Valencia: Universitat de València; 2006. 420 p.