Product Documents

Llibre de privilegis de la ciutat d'Alacant (1366 -1450)

José Hinojosa Montalvo, ed.

Col·lecció: Fonts Històriques Valencianes, 36

ISBN: 978-84-370-7189-3

Matèria: història

Submatèries: història medieval

Idioma: català

Any ed.: 2008

L'Arxiu Municipal d'Alacant ha tingut una història plena de desgràcies, que van des de la seua crema en la Guerra de Castella a mitjan segle XIV, a la seua destrucció durant l'incendi de l'Ajuntament el 1691 a causa d'un bombardeig. El resultat va ser la desaparició de quasi tota la documentació medieval, llevat d'alguns pergamins i d'un parell de manuscrits, entre els quals es troba el Libre 2 de privilegis de Alacant. El cartulari que ara es publica aplega una extensa sèrie de còpies de documents expedits pels monarques de la Corona d'Aragó als alacantins, que van servir per a delimitar les relacions del poder reial amb els seus súbdits de la vila d'Alacant, en particular pel que fa referència al desenvolupament de les institucions i de les activitats socioeconòmiques de la ciutat al final de l'edat mitjana. Aquest cartulari permet suplir així la pèrdua dels documents originals.

Estudi introductori

La ciutat d’Alacant

La Vila Nova, el viari ortogonal

Els temples

Edificis civils La muralla

El castell de Santa Bàrbara, clau del regne

El port, agent dinamitzador de l’economia local

La societat

L’economia

El municipi

De Nompot a Monfort. Els vaivens d’una aldea alacantina

La monarquia i la ciutat d’Alacant

Alacant i els oficials reials

Els privilegis

Els atorgants

Les matèries dels privilegis i provisions

Privilegis a particulars

Administració i govern municipal

Relacionats amb la Corona

La delimitació de termes i la qüestió de Nompot

L’economia de la vila

Fiscalitat

L’Església i el bisbat

Minories i provisions reals

Assumptes diversos

EL llibre de privilegis

Característiques del manuscrit

La nostra edició

Regestes

Llibre de privilegis de la ciutat de València

Hinojosa Montalvo, J. [José] (2008). Llibre de privilegis de la ciutat d'Alacant (1366 -1450). Universitat de València.

Hinojosa Montalvo, José. Llibre de privilegis de la ciutat d'Alacant (1366 -1450). Universitat de València, 2008.

HINOJOSA MONTALVO, José. Llibre de privilegis de la ciutat d'Alacant (1366 -1450). Valencia: Universitat de València, 2008. ISBN 978-84-370-7189-3.

Hinojosa Montalvo, José. Llibre de privilegis de la ciutat d'Alacant (1366 -1450). Valencia: Universitat de València; 2008. 258 p.