Ficha técnica

La cort napolitana d’Alfons el Magnànim: el context de Curial e Güelfa. Volum I: Enyego d’Àvalos i el Nàpols alfonsí

Abel Soler

Antoni Ferrando, pròl.

ISBN: 978-84-9134- 216-8

Matèria: filologia, història

Submatèries: filologia catalana, història medieval

Idioma: català

Coeditor: Institució Alfons el Magnànim-CVEI, Institut d'Estudis Catalans

Any ed.: 2017

Pàgines: 1194

Un examen atent de la novel·la permet traçar una imatge aproximada de la cultura i de l’ambient en què viu l’autor anònim del Curial. A partir de la comparació d’aquestes dades amb la biografia de prop de 300 cortesans de la cort napolitana d’Alfons el Magnànim, Abel Soler ha pogut proposar la hipòtesi que l’autor anònim degué ser Enyego d’Àvalos.

Al volum I es revisa la convivència a Nàpols d’humanistes italians amb autors ibèrics, en castellà i en català, amb un seguiment prosopogràfic de gairebé 300 cortesans relacionables amb les lletres. Se’ns acosta així al context de creació d’una novel·la cavalleresca italianitzant, influïda per tècniques d’imitació i per ideals humanístics. Abel Soler elabora un retrat robot de l’anònim autor que, contrastat amb les dades recopilades, ens porta sobre la pista autorial del gran camarlenc Enyego d’Ávalos, cortesà de València, Milà i Nàpols, a més de mecenes d’humanistes, bibliòfil i lletraferit, hàbil falconer i organitzador de justes i torneigs. El seu itinerari vital i els seus quefers diplomàtics, cavallerescos i literaris proporcionen les claus que permeten interpretar el sentit i la intenció del Curial.